Mehmet Nuri BİNGÖL
Köşe Yazarı
Mehmet Nuri BİNGÖL
 

NUR"LARIN (AHİRZAMANDAKİ) MAKAMI VE BÜTÜNLÜK...

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Birka&ccedil; g&uuml;n &ouml;nce face&#39;de, mahallimdeki tanıyıp h&uuml;rmet ettiğim bir b&uuml;y&uuml;ğ&uuml;n başka bir paylaşıma yaptığı yorumu g&ouml;rd&uuml;m. Katıldığım ve imzaladığım beyanı ş&ouml;yleydi:<br /> <br /> &quot;B&uuml;y&uuml;k ekseriyet Risale-i Nur&#39;ları ibadet kastı ve niyeti ile okuyor. Onun i&ccedil;in de anlamayı gerek g&ouml;rmeyen bir anlayış hakim . Halbuki Rn&#39;lar tefekk&uuml;r , tedebb&uuml;r edilerek okunur ve yaşanır ise ; &Uuml;stadın ifadesi ile , tefekk&uuml;ri ibadet olur .<br /> M&uuml;sl&uuml;manlar ve Rn talebeleri de dahil , her hal ve tavırda keramet g&ouml;rmek istiyorlar . &Uuml;stadın bazı c&uuml;mlelerini s&uuml;nd&uuml;r&uuml;p , g&uuml;nl&uuml;k olaylara uyarlıyorlar. Bu hal ilerlemeye ve hakim unsur olmaya manidir. M&uuml;sl&uuml;manların bu halden s&uuml;raatle &ccedil;ıkıp , ger&ccedil;ek hayatla y&uuml;zleşmeleri gerekir . ( Kamil Nazım KANKILI&Ccedil;)<br /> <br /> Ge&ccedil;ende bir Nur grubunun &ldquo;m&uuml;telaalı ders&rdquo; namı verilen sohbetinde bulundum. Umumi hatlarıyla faydalı g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;m &ccedil;alışma, metin tahlili ve &ldquo;Usul&rsquo;id-Din&rdquo; kaideleri &ccedil;er&ccedil;evesinde,&nbsp; b&uuml;t&uuml;n mahallerde yaygınlaştırılsa uygun olur.<br /> <br /> M&acirc;lum; eğer Risale-i Nur &ldquo;usuliddin&rdquo; dairesinde anlaşılmazsa yanlış yaşanılır, hizmetin &ldquo;tarz-ı telakkisi&rdquo; tam kavranılmadığından da kimi ekstrem hiziplere yol a&ccedil;abilir.<br /> <br /> Metin tahlilinin anahtar kelimesi &ldquo;b&uuml;t&uuml;nl&uuml;k&rdquo;, yani k&uuml;lliyattır. &ldquo;K&uuml;lliyat&rdquo; mefhumunu, kırmızı kapakların &uuml;zerindeki &ldquo;k&uuml;lliyat&rdquo; namı ile karıştırmamak gerekir ama... Ele alınan, anlaşılmaya &ccedil;alışılan, izahına yeltenilen risalenin b&uuml;t&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;nden bahsediyoruz. Eğer bir if&acirc;de veya c&uuml;mle (vecize), i&ccedil;inde bulunduğu metnin b&uuml;t&uuml;n&uuml;nden koparılarak izaha kalkılırsa, tamamen yanlış bir m&acirc;na &ccedil;ıkar demiyorum ama &ccedil;ok eksik bir m&acirc;naya varılmış olur!<br /> <br /> İşin bir de şu handikabı var. Eğer bir if&acirc;de risale b&uuml;t&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;nden koparılırsa, o paragrafı izah eden kişi ind&icirc; fikirleriyle &ndash; farzı muhal- kendisini dinleyen grubu y&ouml;nlendirmek istediği d&uuml;ş&uuml;nceye iteleyebilmek i&ccedil;in &Uuml;stad Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ı &ldquo;istimal&rdquo; etme gibi bir vebalin altına da girer. Belki de bilmeden, şuuruna bile varmadan&hellip;<br /> <br /> &nbsp;&Uuml;stad&rsquo;ımızın Şualar eserindeki tasnifiyle bu asırdaki Usuliddin şu sıralama ile ele alınmalı:<br /> <br /> &nbsp;1- Kur&rsquo;an<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;2- S&uuml;nnet<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;3- Risale-i Nur<br /> <br /> S&uuml;nnet &acirc;limlerinin daha umumi tasnifi ise m&acirc;lum:<br /> <br /> &ldquo;1-Kur&rsquo;an<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;2- S&uuml;nnet<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;3- İcma&rsquo;-ı &Uuml;mmet<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;4- Kıyas-ı Fukaha&rdquo;&nbsp; (Ehl-i S&uuml;nnet İtikadı, Ahmed Ziyaeddin G&uuml;m&uuml;şhanevi)<br /> <br /> Demek ki Risale-i Nur, bu asırda hem İcma&rsquo;ı &Uuml;mmet&rsquo;e dayanılarak telif edilmiş, hem de kıyas-ı fukaha rol&uuml;n&uuml; &uuml;stlenmiş bir &ldquo;eser&rdquo;dir. Anlaşılması i&ccedil;in, 25. S&ouml;z&rsquo;de Kur&rsquo;an-ı Kerim &Acirc;y&acirc;tı&rsquo;nın idr&acirc;ki i&ccedil;in l&uuml;zumlu hususların Risale-i Nur i&ccedil;in ge&ccedil;erli olmadığını ya a&ccedil;ık&ccedil;a ya da zımnen savunmak -s&ouml;ylemeyim, arif olan anlar- olduk&ccedil;a veballi bir h&acirc;l olur!<br /> <br /> Kur&rsquo;an-ı Kerim&rsquo;i tefsir i&ccedil;in hangi soruları sormak gerekiyordu?<br /> <br /> &nbsp;&ldquo;1- Kim s&ouml;ylemiş?<br /> <br /> &nbsp; 2-Kime s&ouml;ylemiş?<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;3- Hangi makamda s&ouml;ylenmiş?<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;4- Ne maksatla s&ouml;ylenmiş.&rdquo;<br /> <br /> Bunların bir kısmına &ldquo;lisan-ı Şeriat&rsquo;ta n&uuml;zul-&uuml; sebeb&quot; dendiğini biliyoruz. Şu itikad esasını atlamamak lazım ama; &ldquo;Bir ayetin n&uuml;zul sebebinin hususi olması, h&uuml;km&uuml;n&uuml;n umumi olmasına mani değildir.&rdquo; Dikkat edelim ki &ldquo;ayet&rdquo; deniyor, &ldquo;tefsir&rdquo; değil&hellip;<br /> <br /> Dikkat edilmesi gereken bir husus da şu olmalı. &Uuml;stad Hazretleri Risale altlarına yapılan l&uuml;gat &ccedil;alışmasına:<br /> <br /> &ldquo;Risale-i Nur okuyan biri l&uuml;gat karıştırmasını da bilmeli, sa&rsquo;yetmeli&hellip;&rdquo;<br /> <br /> Buyurarak m&acirc;ni olduğu gibi, iml&acirc;yı d&uuml;zeltiyorum diye yapılan noktalama değişikliğiyle, herhangi bir noktalamanın kaldırılmasına da izin vermiyor. O h&acirc;lde bir c&uuml;mlede kullandığı bir kelimenin atlanması veya ehemmiyet verilmemesi, o risale &ldquo;metninin&rdquo; tam anlaşılmamasını, hatta bazen tam ters bir m&acirc;na neticesine varılmasına yol a&ccedil;abiliyor!<br /> <br /> Demek ki risale, telif edildiği şart ve sebepler d&uuml;ş&uuml;n&uuml;lmeden anlaşılamaz, hele &ldquo;Usulid-Din&rdquo;den tecrit edilerek anlaşılırsa, s&uuml;nnet itikadından apayrı neticelere varılır ki o zaman ilim ehli &ldquo;dindar kuvvetler&rdquo;le el ele vererek, &ldquo;Bolşeviklik&rdquo; ve &ldquo;bir nevi Bolşevizm&rdquo; olan ateist, deist, bid&#39;acı ve s&uuml;fyanist olan zihniyetlerle m&uuml;cadele m&uuml;mk&uuml;n olmaz...<br /> <br /> Tefekk&uuml;ri bahisleri m&uuml;stesna tutmak belki o kadar zarar vermez gibi!..</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Mehmet Nuri BİNG&Ouml;L&nbsp;</div>
Ekleme Tarihi: 19 Temmuz 2020 - Pazar

NUR"LARIN (AHİRZAMANDAKİ) MAKAMI VE BÜTÜNLÜK...

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Birka&ccedil; g&uuml;n &ouml;nce face&#39;de, mahallimdeki tanıyıp h&uuml;rmet ettiğim bir b&uuml;y&uuml;ğ&uuml;n başka bir paylaşıma yaptığı yorumu g&ouml;rd&uuml;m. Katıldığım ve imzaladığım beyanı ş&ouml;yleydi:<br /> <br /> &quot;B&uuml;y&uuml;k ekseriyet Risale-i Nur&#39;ları ibadet kastı ve niyeti ile okuyor. Onun i&ccedil;in de anlamayı gerek g&ouml;rmeyen bir anlayış hakim . Halbuki Rn&#39;lar tefekk&uuml;r , tedebb&uuml;r edilerek okunur ve yaşanır ise ; &Uuml;stadın ifadesi ile , tefekk&uuml;ri ibadet olur .<br /> M&uuml;sl&uuml;manlar ve Rn talebeleri de dahil , her hal ve tavırda keramet g&ouml;rmek istiyorlar . &Uuml;stadın bazı c&uuml;mlelerini s&uuml;nd&uuml;r&uuml;p , g&uuml;nl&uuml;k olaylara uyarlıyorlar. Bu hal ilerlemeye ve hakim unsur olmaya manidir. M&uuml;sl&uuml;manların bu halden s&uuml;raatle &ccedil;ıkıp , ger&ccedil;ek hayatla y&uuml;zleşmeleri gerekir . ( Kamil Nazım KANKILI&Ccedil;)<br /> <br /> Ge&ccedil;ende bir Nur grubunun &ldquo;m&uuml;telaalı ders&rdquo; namı verilen sohbetinde bulundum. Umumi hatlarıyla faydalı g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;m &ccedil;alışma, metin tahlili ve &ldquo;Usul&rsquo;id-Din&rdquo; kaideleri &ccedil;er&ccedil;evesinde,&nbsp; b&uuml;t&uuml;n mahallerde yaygınlaştırılsa uygun olur.<br /> <br /> M&acirc;lum; eğer Risale-i Nur &ldquo;usuliddin&rdquo; dairesinde anlaşılmazsa yanlış yaşanılır, hizmetin &ldquo;tarz-ı telakkisi&rdquo; tam kavranılmadığından da kimi ekstrem hiziplere yol a&ccedil;abilir.<br /> <br /> Metin tahlilinin anahtar kelimesi &ldquo;b&uuml;t&uuml;nl&uuml;k&rdquo;, yani k&uuml;lliyattır. &ldquo;K&uuml;lliyat&rdquo; mefhumunu, kırmızı kapakların &uuml;zerindeki &ldquo;k&uuml;lliyat&rdquo; namı ile karıştırmamak gerekir ama... Ele alınan, anlaşılmaya &ccedil;alışılan, izahına yeltenilen risalenin b&uuml;t&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;nden bahsediyoruz. Eğer bir if&acirc;de veya c&uuml;mle (vecize), i&ccedil;inde bulunduğu metnin b&uuml;t&uuml;n&uuml;nden koparılarak izaha kalkılırsa, tamamen yanlış bir m&acirc;na &ccedil;ıkar demiyorum ama &ccedil;ok eksik bir m&acirc;naya varılmış olur!<br /> <br /> İşin bir de şu handikabı var. Eğer bir if&acirc;de risale b&uuml;t&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;nden koparılırsa, o paragrafı izah eden kişi ind&icirc; fikirleriyle &ndash; farzı muhal- kendisini dinleyen grubu y&ouml;nlendirmek istediği d&uuml;ş&uuml;nceye iteleyebilmek i&ccedil;in &Uuml;stad Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ı &ldquo;istimal&rdquo; etme gibi bir vebalin altına da girer. Belki de bilmeden, şuuruna bile varmadan&hellip;<br /> <br /> &nbsp;&Uuml;stad&rsquo;ımızın Şualar eserindeki tasnifiyle bu asırdaki Usuliddin şu sıralama ile ele alınmalı:<br /> <br /> &nbsp;1- Kur&rsquo;an<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;2- S&uuml;nnet<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;3- Risale-i Nur<br /> <br /> S&uuml;nnet &acirc;limlerinin daha umumi tasnifi ise m&acirc;lum:<br /> <br /> &ldquo;1-Kur&rsquo;an<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;2- S&uuml;nnet<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;3- İcma&rsquo;-ı &Uuml;mmet<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;4- Kıyas-ı Fukaha&rdquo;&nbsp; (Ehl-i S&uuml;nnet İtikadı, Ahmed Ziyaeddin G&uuml;m&uuml;şhanevi)<br /> <br /> Demek ki Risale-i Nur, bu asırda hem İcma&rsquo;ı &Uuml;mmet&rsquo;e dayanılarak telif edilmiş, hem de kıyas-ı fukaha rol&uuml;n&uuml; &uuml;stlenmiş bir &ldquo;eser&rdquo;dir. Anlaşılması i&ccedil;in, 25. S&ouml;z&rsquo;de Kur&rsquo;an-ı Kerim &Acirc;y&acirc;tı&rsquo;nın idr&acirc;ki i&ccedil;in l&uuml;zumlu hususların Risale-i Nur i&ccedil;in ge&ccedil;erli olmadığını ya a&ccedil;ık&ccedil;a ya da zımnen savunmak -s&ouml;ylemeyim, arif olan anlar- olduk&ccedil;a veballi bir h&acirc;l olur!<br /> <br /> Kur&rsquo;an-ı Kerim&rsquo;i tefsir i&ccedil;in hangi soruları sormak gerekiyordu?<br /> <br /> &nbsp;&ldquo;1- Kim s&ouml;ylemiş?<br /> <br /> &nbsp; 2-Kime s&ouml;ylemiş?<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;3- Hangi makamda s&ouml;ylenmiş?<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;4- Ne maksatla s&ouml;ylenmiş.&rdquo;<br /> <br /> Bunların bir kısmına &ldquo;lisan-ı Şeriat&rsquo;ta n&uuml;zul-&uuml; sebeb&quot; dendiğini biliyoruz. Şu itikad esasını atlamamak lazım ama; &ldquo;Bir ayetin n&uuml;zul sebebinin hususi olması, h&uuml;km&uuml;n&uuml;n umumi olmasına mani değildir.&rdquo; Dikkat edelim ki &ldquo;ayet&rdquo; deniyor, &ldquo;tefsir&rdquo; değil&hellip;<br /> <br /> Dikkat edilmesi gereken bir husus da şu olmalı. &Uuml;stad Hazretleri Risale altlarına yapılan l&uuml;gat &ccedil;alışmasına:<br /> <br /> &ldquo;Risale-i Nur okuyan biri l&uuml;gat karıştırmasını da bilmeli, sa&rsquo;yetmeli&hellip;&rdquo;<br /> <br /> Buyurarak m&acirc;ni olduğu gibi, iml&acirc;yı d&uuml;zeltiyorum diye yapılan noktalama değişikliğiyle, herhangi bir noktalamanın kaldırılmasına da izin vermiyor. O h&acirc;lde bir c&uuml;mlede kullandığı bir kelimenin atlanması veya ehemmiyet verilmemesi, o risale &ldquo;metninin&rdquo; tam anlaşılmamasını, hatta bazen tam ters bir m&acirc;na neticesine varılmasına yol a&ccedil;abiliyor!<br /> <br /> Demek ki risale, telif edildiği şart ve sebepler d&uuml;ş&uuml;n&uuml;lmeden anlaşılamaz, hele &ldquo;Usulid-Din&rdquo;den tecrit edilerek anlaşılırsa, s&uuml;nnet itikadından apayrı neticelere varılır ki o zaman ilim ehli &ldquo;dindar kuvvetler&rdquo;le el ele vererek, &ldquo;Bolşeviklik&rdquo; ve &ldquo;bir nevi Bolşevizm&rdquo; olan ateist, deist, bid&#39;acı ve s&uuml;fyanist olan zihniyetlerle m&uuml;cadele m&uuml;mk&uuml;n olmaz...<br /> <br /> Tefekk&uuml;ri bahisleri m&uuml;stesna tutmak belki o kadar zarar vermez gibi!..</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Mehmet Nuri BİNG&Ouml;L&nbsp;</div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.