EROL AYDIN
Köşe Yazarı
EROL AYDIN
 

DEDİKODUYU DİDİKLEMEK!

<p>Arap&ccedil;ası gıybet olan dedikodu; başkalarının arkasından, konuşmak, &ccedil;ekiştirmek ve ayıplarını araştırmak şeklinde ifade edilebilir. En sade ve basit tanımı ile o kişi duyduğunda eğer &uuml;z&uuml;lecek ise burada sıkıntı var demektir. Yoksa başkasının arkasından, iyi ve g&uuml;zel y&ouml;nlerini konuşmakta bir beis yoktur.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Bu fiilin b&uuml;y&uuml;k g&uuml;nahlardan ve haram olduğunu hepimiz bildiğimiz halde yine de vazge&ccedil;meyiz. Her yerde ve her ortamda bu fiili işlemek i&ccedil;in adeta can atarız. Burada ki sıkıntı &ccedil;er&ccedil;eve ile ilgilidir. Haram sınırları nerede başlar, nerede biter kestiremiyoruz.</p> <p><strong>&Ouml;rnek c&uuml;mlelerle ile meseleyi somutlaştıralım. </strong></p> <p><strong>Ş&ouml;yle ki; </strong></p> <p>Mustafa kardeşim iyi bir insandır, g&uuml;zel ve hayırlı işlerle meşgul olur. (Bu c&uuml;mlede kişiden &ouml;vg&uuml; ile bahsedildiği i&ccedil;in sıkıntı yok.)</p> <p><strong>Sosyal y&ouml;n&uuml;n&uuml; biraz daha geliştirse daha iyi olur. (Burada yapıcı bir eleştiri olduğu i&ccedil;in yine kabul edilebilir.) </strong></p> <p><strong>Bana g&ouml;re biraz sanki kinci birine benziyor. (Bu c&uuml;mlede k&ouml;t&uuml; zan olduğu i&ccedil;in sakıncalı ve gıybete giriyor.) </strong></p> <p><strong>Kendisi olduk&ccedil;a cimri ve aynı zamanda kıskan&ccedil; birisidir. ( Bu c&uuml;mle, duyduğunda &uuml;z&uuml;leceği i&ccedil;in kesin gıybet kapsamındadır.) </strong></p> <p>Bu eylemi yapan insanları uyardığınız zaman refleks olarak ortaya koyacakları savunma c&uuml;mleleri aşağı yukarı şu şekilde olmaktadır;</p> <ol style="list-style-type:upper-roman"> <li>&ldquo;<em>Ben olanı/biteni s&ouml;yl&uuml;yorum&rdquo;</em></li> <li><em>&ldquo;Bu gıybetten sayılmaz&rdquo;</em></li> <li><em>&ldquo;Aynı şeyleri y&uuml;z&uuml;ne de s&ouml;ylerim&rdquo;</em></li> <li><em>&ldquo;Yalan konuşmuyorum&rdquo;</em></li> </ol> <p>İnsanların yanıldıkları diğer bir konu ise, s&ouml;yledikleri şeyin karşı tarafta olduğu savıdır. Bura da daha b&uuml;y&uuml;k tehlike ise, bu durum mevcut değil ise iftira olduğu ger&ccedil;eğidir. İslam da &ldquo;<em>dilin belası</em>&rdquo; olarak ifade edilir. Ve &ldquo;<em>&ouml;l&uuml; kardeşinin etini yemek gibidir</em>&rdquo; benzetmesi ile de bu eylemin korkun&ccedil;luğu veciz bir şekilde ifade edilmiştir. Ama&ccedil; ise bu k&ouml;t&uuml; eylemden insanları caydırmak ve vazge&ccedil;irmektir.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Gıybet konusun da t&ouml;vbe etmek tek başına yetmez, kul hakkına girildiği i&ccedil;in ayrıca helallik almakta şarttır. Dedikoduyu dinlemek ve ona engel olmamakta yine bizleri vebal altına sokmaktadır. Ayrıca k&ouml;t&uuml; zanda bulunmakta yine aynı h&uuml;k&uuml;mdedir.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Gıybetin, aynı zamanda sevap sermayemizi t&uuml;ketip bizleri iflas etmiş t&uuml;ccar durumuna d&uuml;ş&uuml;rd&uuml;ğ&uuml; de unutulmamalıdır. Etrafımızda bulunan melekler her şeyi kaydettikleri i&ccedil;in yarın huzuru mahşerde ink&acirc;r bizi kurtarmayacaktır.</p> <p>Bu illetten kurtulmanın yolu malayani işlerden uzak durmak, kendine bir meşgale edinmek bunun yanında boş insanlardan kendimizi sakınmaktır. Hi&ccedil;bir şey yapamıyorsak ta o ortamı terk etmek en doğru tavır olacaktır.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Sonu&ccedil; olarak; cehennemde &ldquo;<em>bakırdan tırnakları ile y&uuml;zlerini ve g&ouml;ğ&uuml;slerini tırmalayanlar</em>&rdquo; şeklinde g&ouml;r&uuml;lecek olanlardan olmamak adına kendimizi muhasebeye &ccedil;ekmemiz ka&ccedil;ınılmazdır. Hemen şimdi!</p> <p>Saygılarımla,</p> <p>&nbsp;</p>
Ekleme Tarihi: 13 Mayıs 2019 - Pazartesi

DEDİKODUYU DİDİKLEMEK!

<p>Arap&ccedil;ası gıybet olan dedikodu; başkalarının arkasından, konuşmak, &ccedil;ekiştirmek ve ayıplarını araştırmak şeklinde ifade edilebilir. En sade ve basit tanımı ile o kişi duyduğunda eğer &uuml;z&uuml;lecek ise burada sıkıntı var demektir. Yoksa başkasının arkasından, iyi ve g&uuml;zel y&ouml;nlerini konuşmakta bir beis yoktur.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Bu fiilin b&uuml;y&uuml;k g&uuml;nahlardan ve haram olduğunu hepimiz bildiğimiz halde yine de vazge&ccedil;meyiz. Her yerde ve her ortamda bu fiili işlemek i&ccedil;in adeta can atarız. Burada ki sıkıntı &ccedil;er&ccedil;eve ile ilgilidir. Haram sınırları nerede başlar, nerede biter kestiremiyoruz.</p> <p><strong>&Ouml;rnek c&uuml;mlelerle ile meseleyi somutlaştıralım. </strong></p> <p><strong>Ş&ouml;yle ki; </strong></p> <p>Mustafa kardeşim iyi bir insandır, g&uuml;zel ve hayırlı işlerle meşgul olur. (Bu c&uuml;mlede kişiden &ouml;vg&uuml; ile bahsedildiği i&ccedil;in sıkıntı yok.)</p> <p><strong>Sosyal y&ouml;n&uuml;n&uuml; biraz daha geliştirse daha iyi olur. (Burada yapıcı bir eleştiri olduğu i&ccedil;in yine kabul edilebilir.) </strong></p> <p><strong>Bana g&ouml;re biraz sanki kinci birine benziyor. (Bu c&uuml;mlede k&ouml;t&uuml; zan olduğu i&ccedil;in sakıncalı ve gıybete giriyor.) </strong></p> <p><strong>Kendisi olduk&ccedil;a cimri ve aynı zamanda kıskan&ccedil; birisidir. ( Bu c&uuml;mle, duyduğunda &uuml;z&uuml;leceği i&ccedil;in kesin gıybet kapsamındadır.) </strong></p> <p>Bu eylemi yapan insanları uyardığınız zaman refleks olarak ortaya koyacakları savunma c&uuml;mleleri aşağı yukarı şu şekilde olmaktadır;</p> <ol style="list-style-type:upper-roman"> <li>&ldquo;<em>Ben olanı/biteni s&ouml;yl&uuml;yorum&rdquo;</em></li> <li><em>&ldquo;Bu gıybetten sayılmaz&rdquo;</em></li> <li><em>&ldquo;Aynı şeyleri y&uuml;z&uuml;ne de s&ouml;ylerim&rdquo;</em></li> <li><em>&ldquo;Yalan konuşmuyorum&rdquo;</em></li> </ol> <p>İnsanların yanıldıkları diğer bir konu ise, s&ouml;yledikleri şeyin karşı tarafta olduğu savıdır. Bura da daha b&uuml;y&uuml;k tehlike ise, bu durum mevcut değil ise iftira olduğu ger&ccedil;eğidir. İslam da &ldquo;<em>dilin belası</em>&rdquo; olarak ifade edilir. Ve &ldquo;<em>&ouml;l&uuml; kardeşinin etini yemek gibidir</em>&rdquo; benzetmesi ile de bu eylemin korkun&ccedil;luğu veciz bir şekilde ifade edilmiştir. Ama&ccedil; ise bu k&ouml;t&uuml; eylemden insanları caydırmak ve vazge&ccedil;irmektir.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Gıybet konusun da t&ouml;vbe etmek tek başına yetmez, kul hakkına girildiği i&ccedil;in ayrıca helallik almakta şarttır. Dedikoduyu dinlemek ve ona engel olmamakta yine bizleri vebal altına sokmaktadır. Ayrıca k&ouml;t&uuml; zanda bulunmakta yine aynı h&uuml;k&uuml;mdedir.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Gıybetin, aynı zamanda sevap sermayemizi t&uuml;ketip bizleri iflas etmiş t&uuml;ccar durumuna d&uuml;ş&uuml;rd&uuml;ğ&uuml; de unutulmamalıdır. Etrafımızda bulunan melekler her şeyi kaydettikleri i&ccedil;in yarın huzuru mahşerde ink&acirc;r bizi kurtarmayacaktır.</p> <p>Bu illetten kurtulmanın yolu malayani işlerden uzak durmak, kendine bir meşgale edinmek bunun yanında boş insanlardan kendimizi sakınmaktır. Hi&ccedil;bir şey yapamıyorsak ta o ortamı terk etmek en doğru tavır olacaktır.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Sonu&ccedil; olarak; cehennemde &ldquo;<em>bakırdan tırnakları ile y&uuml;zlerini ve g&ouml;ğ&uuml;slerini tırmalayanlar</em>&rdquo; şeklinde g&ouml;r&uuml;lecek olanlardan olmamak adına kendimizi muhasebeye &ccedil;ekmemiz ka&ccedil;ınılmazdır. Hemen şimdi!</p> <p>Saygılarımla,</p> <p>&nbsp;</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.