EROL AYDIN
Köşe Yazarı
EROL AYDIN
 

TÜRKİYE’DE LAİKLİK ALGISI

<p>Laikliğin, kitabi tanımı ne olursa olsun &ouml;nemli olan halkın bundan ne anladığıdır. Kahir ekseriyet olarak Anadolu insanının kafasında bu kavram tam olarak oturmamıştır. İ&ccedil;ine tam olarak sindirememiş, kuşku ve ş&uuml;phe ile temkinli yaklaşmıştır. Bunda teori ve uygulama arasındaki &ccedil;elişki ve &ccedil;ifte standartlar kalbinin mutmain olmasının &ouml;n&uuml;ne ge&ccedil;miştir.&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Bunun yanında d&uuml;nyadaki laiklik uygulamalarına baktığında işin i&ccedil;inden &ccedil;ıkılması ger&ccedil;ekten zordur. En basitinden filmlerde g&ouml;rd&uuml;kleri, kafaların karışmasına sebep olmuştur. Devlet başkanları yemin ederken, insanlar şahitlik yaparken ve de nik&acirc;h kıyılırken İncil&rsquo;e el basılmaktadır. Oysaki benim saf Anadolu insanıma bu sistemde din ve devlet işlerinin ayrıldığı &ouml;ğretilmişti. Elin adamı bunları birbirine karıştırınca g&ouml;rmezden geleceksin, m&uuml;ft&uuml;lerin nik&acirc;h kıymasına kıyamet koparacaksın, bunu hi&ccedil; kimse makul olarak izah edemez.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ge&ccedil;mişte <strong><em>&ldquo;laikliğe aykırı eylem&rdquo;</em></strong> başlığı altında, namaz kılan, başını &ouml;rten, camiye giden ve Kuran okuyan insanları fişleyeceksin sonra da bunu en ideal sistem olarak dayatacaksın, inandırıcı olmaz. Anadolu insanı okuma ve yazma konusunda sıkıntılı olsa da &uuml;st&uuml;n feraseti ile eğriyi doğruyu şaşmaz bir şekilde ayırt edebilmektedir.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; T&uuml;rk insanının algısına g&ouml;re insanlar ya dindardır, ya da dindar değildir. Dindar olanlar i&ccedil;in dayandığı değerler, referanslar ve prensipler kutsaldır. Bunları sorgulamadan ve yargılamadan kabul etmiş ve hayatını bu d&ouml;ng&uuml; i&ccedil;erisinde s&uuml;rd&uuml;rm&uuml;şt&uuml;r.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Dindar olmayanlar i&ccedil;in durum biraz farklıdır. Sığınılacak bir liman, demir atılacak bir koy bulmak &ccedil;ok kolay değildir. &Ouml;z&uuml;nde geleneksel olarak iman mevcut olmakla birlikte amel olarak uygulama olmadığı i&ccedil;in tam olarak iki arada bir derede kalmıştır. Vicdanları rahatlatmak adına elde olan ne varsa ona sarılmıştır. Bu da mesela dindar olmayanlar i&ccedil;in laiklik olabilmektedir. İ&ccedil;i boş sloganlarla g&uuml;n&uuml; kurtarmaya &ccedil;alışsalar da sonu&ccedil; h&uuml;srandır. Yabancıların tehlike karşısında <strong><em>&ldquo;Oh my gad&rdquo;</em></strong> demelerinin &ouml;tesine ge&ccedil;ememeleri gibi bir garabet ortaya &ccedil;ıkmaktadır.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yaban adlı romanında T&uuml;rk aydınını eleştirirken mealen ş&ouml;yle seslenmektedir; <strong><em>&ldquo; Anadolu insanının kuru yer ile bakır g&ouml;k arasında yabani bir ot gibi bitmesine rıza g&ouml;sterdin. Şimdi elinde orak hasada gelmişsin&hellip; Ne ektin ki ne bi&ccedil;eceksin&hellip;&rdquo;</em></strong></p> <p>Aslında meselenin &ouml;zeti budur, tepeden inmeci bir anlayışla bir şeyleri dayatacaksın ondan sonra da bu millet bizi anlamadı diye ağlayacaksın.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Sonu&ccedil; olarak; bu millete başka k&uuml;lt&uuml;rlere ait sistemler dar gelmiştir. Kendi değer ve geleneklerimizle evrensel değerleri harmanlayarak &ouml;zg&uuml;n sistemlerle yola devam etmek ka&ccedil;ınılmazdır. G&uuml;n&uuml;m&uuml;zde b&uuml;t&uuml;n arayışlar bunun i&ccedil;indir.</p> <p>Esenlik dileklerimle,</p>
Ekleme Tarihi: 17 Haziran 2019 - Pazartesi

TÜRKİYE’DE LAİKLİK ALGISI

<p>Laikliğin, kitabi tanımı ne olursa olsun &ouml;nemli olan halkın bundan ne anladığıdır. Kahir ekseriyet olarak Anadolu insanının kafasında bu kavram tam olarak oturmamıştır. İ&ccedil;ine tam olarak sindirememiş, kuşku ve ş&uuml;phe ile temkinli yaklaşmıştır. Bunda teori ve uygulama arasındaki &ccedil;elişki ve &ccedil;ifte standartlar kalbinin mutmain olmasının &ouml;n&uuml;ne ge&ccedil;miştir.&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Bunun yanında d&uuml;nyadaki laiklik uygulamalarına baktığında işin i&ccedil;inden &ccedil;ıkılması ger&ccedil;ekten zordur. En basitinden filmlerde g&ouml;rd&uuml;kleri, kafaların karışmasına sebep olmuştur. Devlet başkanları yemin ederken, insanlar şahitlik yaparken ve de nik&acirc;h kıyılırken İncil&rsquo;e el basılmaktadır. Oysaki benim saf Anadolu insanıma bu sistemde din ve devlet işlerinin ayrıldığı &ouml;ğretilmişti. Elin adamı bunları birbirine karıştırınca g&ouml;rmezden geleceksin, m&uuml;ft&uuml;lerin nik&acirc;h kıymasına kıyamet koparacaksın, bunu hi&ccedil; kimse makul olarak izah edemez.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ge&ccedil;mişte <strong><em>&ldquo;laikliğe aykırı eylem&rdquo;</em></strong> başlığı altında, namaz kılan, başını &ouml;rten, camiye giden ve Kuran okuyan insanları fişleyeceksin sonra da bunu en ideal sistem olarak dayatacaksın, inandırıcı olmaz. Anadolu insanı okuma ve yazma konusunda sıkıntılı olsa da &uuml;st&uuml;n feraseti ile eğriyi doğruyu şaşmaz bir şekilde ayırt edebilmektedir.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; T&uuml;rk insanının algısına g&ouml;re insanlar ya dindardır, ya da dindar değildir. Dindar olanlar i&ccedil;in dayandığı değerler, referanslar ve prensipler kutsaldır. Bunları sorgulamadan ve yargılamadan kabul etmiş ve hayatını bu d&ouml;ng&uuml; i&ccedil;erisinde s&uuml;rd&uuml;rm&uuml;şt&uuml;r.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Dindar olmayanlar i&ccedil;in durum biraz farklıdır. Sığınılacak bir liman, demir atılacak bir koy bulmak &ccedil;ok kolay değildir. &Ouml;z&uuml;nde geleneksel olarak iman mevcut olmakla birlikte amel olarak uygulama olmadığı i&ccedil;in tam olarak iki arada bir derede kalmıştır. Vicdanları rahatlatmak adına elde olan ne varsa ona sarılmıştır. Bu da mesela dindar olmayanlar i&ccedil;in laiklik olabilmektedir. İ&ccedil;i boş sloganlarla g&uuml;n&uuml; kurtarmaya &ccedil;alışsalar da sonu&ccedil; h&uuml;srandır. Yabancıların tehlike karşısında <strong><em>&ldquo;Oh my gad&rdquo;</em></strong> demelerinin &ouml;tesine ge&ccedil;ememeleri gibi bir garabet ortaya &ccedil;ıkmaktadır.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yaban adlı romanında T&uuml;rk aydınını eleştirirken mealen ş&ouml;yle seslenmektedir; <strong><em>&ldquo; Anadolu insanının kuru yer ile bakır g&ouml;k arasında yabani bir ot gibi bitmesine rıza g&ouml;sterdin. Şimdi elinde orak hasada gelmişsin&hellip; Ne ektin ki ne bi&ccedil;eceksin&hellip;&rdquo;</em></strong></p> <p>Aslında meselenin &ouml;zeti budur, tepeden inmeci bir anlayışla bir şeyleri dayatacaksın ondan sonra da bu millet bizi anlamadı diye ağlayacaksın.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Sonu&ccedil; olarak; bu millete başka k&uuml;lt&uuml;rlere ait sistemler dar gelmiştir. Kendi değer ve geleneklerimizle evrensel değerleri harmanlayarak &ouml;zg&uuml;n sistemlerle yola devam etmek ka&ccedil;ınılmazdır. G&uuml;n&uuml;m&uuml;zde b&uuml;t&uuml;n arayışlar bunun i&ccedil;indir.</p> <p>Esenlik dileklerimle,</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.