Mehmet Nuri BİNGÖL
Köşe Yazarı
Mehmet Nuri BİNGÖL
 

FARİZA DENECEK KADAR AZİM VE EHEM MESELE

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Miras ilmi anlamında kullanılan başka bir terimde &quot;Fer&acirc;iz&quot;dir. Bunun tekili olan &quot;far&icirc;za&quot;; farz, belirli pay, hisse demektir. Fer&acirc;iz, İsl&acirc;m miras hukuku terimi olarak kullanıldığında, belirli miras hisseleri anlamını ifade eder. Bu ilme &quot;fer&acirc;iz&quot; denmesi, miras &acirc;yetindeki; &quot;Bu hisseler Allah&#39;tan birer far&icirc;zadır&quot; (en-Nis&acirc;, 4/11) ifadesi ile, Fer&acirc;iz ilmini &ouml;ğreniniz&quot; (Tirmizi, Fer&acirc;iz, 2; İbn M&acirc;ce, Fer&acirc;iz, 1) hadisindeki &quot;fer&acirc;iz&quot; terimi sebebiyledir.<br /> Miras; Kitap, s&uuml;nnet ve icma delillerine dayanır. Miras hukukunda, icm&acirc; bulunmadık&ccedil;a kıyas veya i&ccedil;tihad yoluna gidilmez.<br /> Miras h&uuml;k&uuml;mleri en-Nis&acirc; S&ucirc;resinin 7, 11, 12 ve 176. &acirc;yetleri ile el-Enfal S&ucirc;resi&#39;nin 75. &acirc;yetinde şu şekilde belirlenmiştir:<br /> &Ccedil;ocuklar ve ana-babanın mirası: &quot;Allah size evl&acirc;tlarınızın miras taksimi hususunda, erkeklerin paylarının kızların iki katı olmasını emretmektedir. Eğer b&uuml;t&uuml;n &ccedil;ocuklar kız olup ve sayıları ikiden fazla ise, bunların payı &ouml;lenin bıraktığı malın &uuml;&ccedil;te ikisidir. Eğer miras&ccedil;ı bir tek kız ise mirasın yarısı onundur. Eğer &ouml;len ana ve baba ile birlikte &ccedil;ocuklar da bırakmışsa ana ve babanın herbirini terekeden payı altıda birdir. Şayet &ouml;lenin &ccedil;ocuğu bulunmayıp da, miras&ccedil;ı olarak ana ve babası kalmışsa, ananın payı &uuml;&ccedil;te birdir. Eğer &ouml;lenin kardeşleri varsa terekenin altıda biri ananındır. Bu paylar, &ouml;lenin bor&ccedil;ları &ouml;denip, vasiyeti de yerine getirildikten soma hak sahiplerine verilir. Baba ve &ccedil;ocuklardan, hangisinin size fayda bakımından daha yakın olduğunu, siz bilemezsiniz. Bu, Allah tarafından farz kılınmıştır. Ş&uuml;phesiz ki Allah, her şeyi &ccedil;ok iyi bilen, h&uuml;k&uuml;m ve hikmet sahibidir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/11).<br /> Karı-kocanın mirası: &quot;Eğer hanımlarınızın &ccedil;ocukları yoksa, bıraktıkları mirasın yarısı sizindir. Şayet &ccedil;ocukları varsa bıraktıkları mirasın d&ouml;rtte biri sizindir. Bu paylar, &ouml;lenin vasiyeti yerine getirildikten ve varsa borcu &ouml;dendikten sonradır. Eğer siz &ccedil;ocuk bırakmadan &ouml;l&uuml;rseniz, geriye bıraktığınız mirasın d&ouml;rtte biri hanımlarınızındır. Şayet &ccedil;ocuklarınız varsa, bıraktığınız mirasın sekizde biri hanımlarınızındır. Bu paylar, yaptığınız vasiyetler yerine getirilip ve varsa borcunuz &ouml;dendikten sonra verilir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/12).<br /> Kardeşlerin mirası: Kel&acirc;le adı verilen kardeşlerin mirası, ana bir kardeş veya ana-baba bir yahut baba bir kız kardeş olmak &uuml;zere iki stat&uuml;de toplanmıştır. Kel&acirc;lenin miras&ccedil;ı olmasında &ouml;n şart, miras bırakanın baba veya erkek &ccedil;ocuklarının bulunmamasıdır.<br /> Ana bir kardeşlerin mirası ş&ouml;yle belirlenmiştir: &quot;Eğer &ouml;len bir erkek veya kadın, erkek us&uuml;l veya f&uuml;r&ucirc;u bulunmaksızın miras&ccedil;ı olunuyorsa, kendisinin (ona bir) erkek veya (ana bir) kız kardeşi bulunuyorsa, bunlardan herbirinin miras payı terekenin altıda biridir. Eğer bu kardeşler bundan daha &ccedil;ok iseler, bu takdirde kardeşler mirasın &uuml;&ccedil;te birini zarara uğratılmaksızın aralarında eşit olarak paylaşırlar. Bu paylar, &ouml;lenin vasiyeti yerine getirilip ve varsa borcu &ouml;dendikten sonra verilir. Bunlar, Allah tarafından bir emirdir. Allah her şeyi bilen ve yarattıklarına &ccedil;ok yumuşak davranandır&quot;(en-Nis&acirc;, 4/12).<br /> Yukarıdaki miras d&uuml;zenlemesinin arkasından, aynı &acirc;yetlerin devamında, m&uuml;eyyide niteliğinde şu iki &acirc;yet yer alır:<br /> &quot;İşte bunlar, Allah&#39;ın koyduğu sınırlardır. Kim, Allah&#39;a ve Ras&ucirc;l&ucirc;ne itaat ederse, Allah onu, altından ırmaklar akan cennetlere koyar. Orada ebed&icirc; kalacaklardır. İşte b&uuml;y&uuml;k kurtuluş budur&quot; (en-Nis&acirc;, 4/13). &quot;Kim, Allah&#39;a ve Ras&ucirc;l&uuml;ne isyan eder ve Allah&#39;ın koyduğu sınırları aşarsa, Allah onu, ebedi kalacağı cehennem ateşine koyar. Ve onun i&ccedil;in azaltıcı bir azap vardır&quot; (en-Nis&acirc;; 4/14).<br /> &Ouml;z veya baba bir kız kardeşin mirası ise ş&ouml;yle d&uuml;zenlenmiştir. &quot;Ey Peygamber! Senden fetva isterler&quot;. De ki: &quot;Size us&uuml;l ve f&uuml;ruu bırakmadan &ouml;len kimse hakkında Allah fetva verir. Eğer bir kimse &ouml;l&uuml;r ve onun &ccedil;ocuğu bulunmaz da, sadece bir kız kardeşi bulunursa, bıraktığı mirasın yarısı onundur. &Ouml;len kız kardeş ise ve &ccedil;ocuğu da yoksa erkek kardeşi terekenin hepsini alır. Eğer miras&ccedil;ılar iki kız kardeş ise, terekenin &uuml;&ccedil;te ikisini alırlar. Eğer kardeşler erkek ve kadın olmak &uuml;zere ikiden &ccedil;ok iseler, bir erkeğin payı, iki kadının payı kadardır. Allah size sapıklığa d&uuml;şmemeniz i&ccedil;in bunları a&ccedil;ıklar. Allah her şeyi &ccedil;ok iyi bilendir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/176).<br /> Şu &acirc;yet de miras haklarından genel olarak s&ouml;z eder: &quot;Ana-baba ve hısımların miras olarak bıraktıklarında erkeklerin hissesi vardır. Kadınların da ana-baba ve hısımların bıraktıklarında hisseleri vardır. Bunlar az olsun &ccedil;ok olsun farz kılınmış bir hissedir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/7).<br /> Hz. Peygamber&#39;den mirasla ilgili &ccedil;eşitli hadisler nakledilmiştir. Bazıları şunlardır:<br /> &quot;Miras paylarını, hak sahiplerine veriniz. Kalan miktar, en yakın erkek hısımındır&quot; (Buh&acirc;r&icirc;, Fer&acirc;iz, 5, 7, 9, 10; M&uuml;slim, Fer&acirc;iz, 2, 3; Tirmiz&icirc;,Fer&acirc;iz, 8).<br /> M&uuml;sl&uuml;man k&acirc;fire, k&acirc;fir de m&uuml;sl&uuml;mana miras&ccedil;ı olamaz&quot; (Buh&acirc;r&icirc;, Hacc, 44, Meğ&acirc;z&icirc;, 48, Fer&acirc;iz, 26; M&uuml;slim, Fer&acirc;iz, I ; Eb&ucirc; D&acirc;vud, Fer&acirc;iz, 10; Tirmiz&icirc;, Fer&acirc;iz, 15).<br /> &quot;İki farklı dine mensup olanlar birbirine miras&ccedil;ı olamaz&quot; (Eb&ucirc; D&acirc;vud, Fer&acirc;iz, 10; T&icirc;rmiz&icirc;, Fer&acirc;iz, 16; İbn Mace, Fer&acirc;iz, 6; D&acirc;r&icirc;m&icirc;, Fer&acirc;iz, 29; Ahmed b. Hanbel, II, 187, 195).<br /> <br /> Ub&acirc;de b. es-S&acirc;mit (r.a)&#39;in (&ouml;. 45/665) ş&ouml;yle dediği rivayet edilmiştir: &quot;Hz. Peygamber (s.a.s), mirastan iki nineye, bunu aralarında paylaşmak &uuml;zere h&uuml;kmetti&quot; (eş-Şevk&acirc;n&icirc;, Neyl&uuml;&#39;l-Evt&acirc;r, Mısır, t.y, VI, 59). Abdullah b. Mes&#39;ud (&ouml;.32/652), Hz. Peygamber&#39;in, murisin kızı, oğul kızı ve kız kardeşiyle ilgili bir uygulamasından şu şekilde s&ouml;z eder: &quot;Rasulullah (s.a.s), &ouml;lenin kızı i&ccedil;in yarım, oğul kızı i&ccedil;in &uuml;&ccedil;te ikiye tamamlamak i&ccedil;in altıda bir ve geri kalanın kız kardeşe verilmesine h&uuml;kmetti&quot; (eş-Şevk&acirc;ni, a.g.e., VI, 58).<br /> <br /> Mikd&acirc;m b. Ma&#39;diker&icirc;b (&ouml;.87/705) zevi&#39;l-erham&#39;la ilgili şu hadisi nakletmiştir: &quot;Kim bir mal bırakırsa, bu miras&ccedil;ılarınındır. Ben, miras&ccedil;ısı olmayanın miras&ccedil;ısıyım. Gerekliği durumda diyetini &ouml;derim ve miras&ccedil;ısı olurum. Dayı, miras&ccedil;ısı olmayanın miras&ccedil;ısıdır. Onun diyetini &ouml;der ve ona miras&ccedil;ı olur&quot; (Eb&ucirc; D&acirc;vud, Fer&acirc;iz, 8; Tirmizi, Fer&acirc;iz, 12; İbn M&acirc;ce, Diy&acirc;t, 7, Fer&acirc;iz,9; Ahmed b. Hanbel, M&uuml;sned I, 28, 36, IV, 131).</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Mehmet Nuri BİNG&Ouml;L&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div>
Ekleme Tarihi: 27 Nisan 2020 - Pazartesi

FARİZA DENECEK KADAR AZİM VE EHEM MESELE

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Miras ilmi anlamında kullanılan başka bir terimde &quot;Fer&acirc;iz&quot;dir. Bunun tekili olan &quot;far&icirc;za&quot;; farz, belirli pay, hisse demektir. Fer&acirc;iz, İsl&acirc;m miras hukuku terimi olarak kullanıldığında, belirli miras hisseleri anlamını ifade eder. Bu ilme &quot;fer&acirc;iz&quot; denmesi, miras &acirc;yetindeki; &quot;Bu hisseler Allah&#39;tan birer far&icirc;zadır&quot; (en-Nis&acirc;, 4/11) ifadesi ile, Fer&acirc;iz ilmini &ouml;ğreniniz&quot; (Tirmizi, Fer&acirc;iz, 2; İbn M&acirc;ce, Fer&acirc;iz, 1) hadisindeki &quot;fer&acirc;iz&quot; terimi sebebiyledir.<br /> Miras; Kitap, s&uuml;nnet ve icma delillerine dayanır. Miras hukukunda, icm&acirc; bulunmadık&ccedil;a kıyas veya i&ccedil;tihad yoluna gidilmez.<br /> Miras h&uuml;k&uuml;mleri en-Nis&acirc; S&ucirc;resinin 7, 11, 12 ve 176. &acirc;yetleri ile el-Enfal S&ucirc;resi&#39;nin 75. &acirc;yetinde şu şekilde belirlenmiştir:<br /> &Ccedil;ocuklar ve ana-babanın mirası: &quot;Allah size evl&acirc;tlarınızın miras taksimi hususunda, erkeklerin paylarının kızların iki katı olmasını emretmektedir. Eğer b&uuml;t&uuml;n &ccedil;ocuklar kız olup ve sayıları ikiden fazla ise, bunların payı &ouml;lenin bıraktığı malın &uuml;&ccedil;te ikisidir. Eğer miras&ccedil;ı bir tek kız ise mirasın yarısı onundur. Eğer &ouml;len ana ve baba ile birlikte &ccedil;ocuklar da bırakmışsa ana ve babanın herbirini terekeden payı altıda birdir. Şayet &ouml;lenin &ccedil;ocuğu bulunmayıp da, miras&ccedil;ı olarak ana ve babası kalmışsa, ananın payı &uuml;&ccedil;te birdir. Eğer &ouml;lenin kardeşleri varsa terekenin altıda biri ananındır. Bu paylar, &ouml;lenin bor&ccedil;ları &ouml;denip, vasiyeti de yerine getirildikten soma hak sahiplerine verilir. Baba ve &ccedil;ocuklardan, hangisinin size fayda bakımından daha yakın olduğunu, siz bilemezsiniz. Bu, Allah tarafından farz kılınmıştır. Ş&uuml;phesiz ki Allah, her şeyi &ccedil;ok iyi bilen, h&uuml;k&uuml;m ve hikmet sahibidir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/11).<br /> Karı-kocanın mirası: &quot;Eğer hanımlarınızın &ccedil;ocukları yoksa, bıraktıkları mirasın yarısı sizindir. Şayet &ccedil;ocukları varsa bıraktıkları mirasın d&ouml;rtte biri sizindir. Bu paylar, &ouml;lenin vasiyeti yerine getirildikten ve varsa borcu &ouml;dendikten sonradır. Eğer siz &ccedil;ocuk bırakmadan &ouml;l&uuml;rseniz, geriye bıraktığınız mirasın d&ouml;rtte biri hanımlarınızındır. Şayet &ccedil;ocuklarınız varsa, bıraktığınız mirasın sekizde biri hanımlarınızındır. Bu paylar, yaptığınız vasiyetler yerine getirilip ve varsa borcunuz &ouml;dendikten sonra verilir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/12).<br /> Kardeşlerin mirası: Kel&acirc;le adı verilen kardeşlerin mirası, ana bir kardeş veya ana-baba bir yahut baba bir kız kardeş olmak &uuml;zere iki stat&uuml;de toplanmıştır. Kel&acirc;lenin miras&ccedil;ı olmasında &ouml;n şart, miras bırakanın baba veya erkek &ccedil;ocuklarının bulunmamasıdır.<br /> Ana bir kardeşlerin mirası ş&ouml;yle belirlenmiştir: &quot;Eğer &ouml;len bir erkek veya kadın, erkek us&uuml;l veya f&uuml;r&ucirc;u bulunmaksızın miras&ccedil;ı olunuyorsa, kendisinin (ona bir) erkek veya (ana bir) kız kardeşi bulunuyorsa, bunlardan herbirinin miras payı terekenin altıda biridir. Eğer bu kardeşler bundan daha &ccedil;ok iseler, bu takdirde kardeşler mirasın &uuml;&ccedil;te birini zarara uğratılmaksızın aralarında eşit olarak paylaşırlar. Bu paylar, &ouml;lenin vasiyeti yerine getirilip ve varsa borcu &ouml;dendikten sonra verilir. Bunlar, Allah tarafından bir emirdir. Allah her şeyi bilen ve yarattıklarına &ccedil;ok yumuşak davranandır&quot;(en-Nis&acirc;, 4/12).<br /> Yukarıdaki miras d&uuml;zenlemesinin arkasından, aynı &acirc;yetlerin devamında, m&uuml;eyyide niteliğinde şu iki &acirc;yet yer alır:<br /> &quot;İşte bunlar, Allah&#39;ın koyduğu sınırlardır. Kim, Allah&#39;a ve Ras&ucirc;l&ucirc;ne itaat ederse, Allah onu, altından ırmaklar akan cennetlere koyar. Orada ebed&icirc; kalacaklardır. İşte b&uuml;y&uuml;k kurtuluş budur&quot; (en-Nis&acirc;, 4/13). &quot;Kim, Allah&#39;a ve Ras&ucirc;l&uuml;ne isyan eder ve Allah&#39;ın koyduğu sınırları aşarsa, Allah onu, ebedi kalacağı cehennem ateşine koyar. Ve onun i&ccedil;in azaltıcı bir azap vardır&quot; (en-Nis&acirc;; 4/14).<br /> &Ouml;z veya baba bir kız kardeşin mirası ise ş&ouml;yle d&uuml;zenlenmiştir. &quot;Ey Peygamber! Senden fetva isterler&quot;. De ki: &quot;Size us&uuml;l ve f&uuml;ruu bırakmadan &ouml;len kimse hakkında Allah fetva verir. Eğer bir kimse &ouml;l&uuml;r ve onun &ccedil;ocuğu bulunmaz da, sadece bir kız kardeşi bulunursa, bıraktığı mirasın yarısı onundur. &Ouml;len kız kardeş ise ve &ccedil;ocuğu da yoksa erkek kardeşi terekenin hepsini alır. Eğer miras&ccedil;ılar iki kız kardeş ise, terekenin &uuml;&ccedil;te ikisini alırlar. Eğer kardeşler erkek ve kadın olmak &uuml;zere ikiden &ccedil;ok iseler, bir erkeğin payı, iki kadının payı kadardır. Allah size sapıklığa d&uuml;şmemeniz i&ccedil;in bunları a&ccedil;ıklar. Allah her şeyi &ccedil;ok iyi bilendir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/176).<br /> Şu &acirc;yet de miras haklarından genel olarak s&ouml;z eder: &quot;Ana-baba ve hısımların miras olarak bıraktıklarında erkeklerin hissesi vardır. Kadınların da ana-baba ve hısımların bıraktıklarında hisseleri vardır. Bunlar az olsun &ccedil;ok olsun farz kılınmış bir hissedir&quot; (en-Nis&acirc;, 4/7).<br /> Hz. Peygamber&#39;den mirasla ilgili &ccedil;eşitli hadisler nakledilmiştir. Bazıları şunlardır:<br /> &quot;Miras paylarını, hak sahiplerine veriniz. Kalan miktar, en yakın erkek hısımındır&quot; (Buh&acirc;r&icirc;, Fer&acirc;iz, 5, 7, 9, 10; M&uuml;slim, Fer&acirc;iz, 2, 3; Tirmiz&icirc;,Fer&acirc;iz, 8).<br /> M&uuml;sl&uuml;man k&acirc;fire, k&acirc;fir de m&uuml;sl&uuml;mana miras&ccedil;ı olamaz&quot; (Buh&acirc;r&icirc;, Hacc, 44, Meğ&acirc;z&icirc;, 48, Fer&acirc;iz, 26; M&uuml;slim, Fer&acirc;iz, I ; Eb&ucirc; D&acirc;vud, Fer&acirc;iz, 10; Tirmiz&icirc;, Fer&acirc;iz, 15).<br /> &quot;İki farklı dine mensup olanlar birbirine miras&ccedil;ı olamaz&quot; (Eb&ucirc; D&acirc;vud, Fer&acirc;iz, 10; T&icirc;rmiz&icirc;, Fer&acirc;iz, 16; İbn Mace, Fer&acirc;iz, 6; D&acirc;r&icirc;m&icirc;, Fer&acirc;iz, 29; Ahmed b. Hanbel, II, 187, 195).<br /> <br /> Ub&acirc;de b. es-S&acirc;mit (r.a)&#39;in (&ouml;. 45/665) ş&ouml;yle dediği rivayet edilmiştir: &quot;Hz. Peygamber (s.a.s), mirastan iki nineye, bunu aralarında paylaşmak &uuml;zere h&uuml;kmetti&quot; (eş-Şevk&acirc;n&icirc;, Neyl&uuml;&#39;l-Evt&acirc;r, Mısır, t.y, VI, 59). Abdullah b. Mes&#39;ud (&ouml;.32/652), Hz. Peygamber&#39;in, murisin kızı, oğul kızı ve kız kardeşiyle ilgili bir uygulamasından şu şekilde s&ouml;z eder: &quot;Rasulullah (s.a.s), &ouml;lenin kızı i&ccedil;in yarım, oğul kızı i&ccedil;in &uuml;&ccedil;te ikiye tamamlamak i&ccedil;in altıda bir ve geri kalanın kız kardeşe verilmesine h&uuml;kmetti&quot; (eş-Şevk&acirc;ni, a.g.e., VI, 58).<br /> <br /> Mikd&acirc;m b. Ma&#39;diker&icirc;b (&ouml;.87/705) zevi&#39;l-erham&#39;la ilgili şu hadisi nakletmiştir: &quot;Kim bir mal bırakırsa, bu miras&ccedil;ılarınındır. Ben, miras&ccedil;ısı olmayanın miras&ccedil;ısıyım. Gerekliği durumda diyetini &ouml;derim ve miras&ccedil;ısı olurum. Dayı, miras&ccedil;ısı olmayanın miras&ccedil;ısıdır. Onun diyetini &ouml;der ve ona miras&ccedil;ı olur&quot; (Eb&ucirc; D&acirc;vud, Fer&acirc;iz, 8; Tirmizi, Fer&acirc;iz, 12; İbn M&acirc;ce, Diy&acirc;t, 7, Fer&acirc;iz,9; Ahmed b. Hanbel, M&uuml;sned I, 28, 36, IV, 131).</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Mehmet Nuri BİNG&Ouml;L&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.