Mücahit GÜLER
Köşe Yazarı
Mücahit GÜLER
 

TALEP, TALİBİN AYNASIDIR

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Rahman ve Rahim olan Allah&rsquo;ın cc adıyla&hellip;<br /> &nbsp;&nbsp; Bizleri imtihan gereği yery&uuml;z&uuml;ne g&ouml;nderen Rabbimiz, imtihanları ge&ccedil;ebilmek i&ccedil;in kendisine gereği gibi kulluk yapmamızı emrediyor. Bu kulluğun temelinde ise nefis ve ruh vardır. Bu ikisinden hangisi bedene hakim olursa, beden onun hizmetine girmektedir. Biz bu yazımızda nefsin bedene hakim olması durumunda insanı nasıl nank&ouml;rleştirdiği ve sonu&ccedil;ları &uuml;zerinde duracağız. Nefs, tasavvufta &lsquo;insanın i&ccedil;indeki m&uuml;spet(olumlu) ve menfi(olumsuz) temay&uuml;llerin b&uuml;t&uuml;n&uuml;&rsquo; olarak ifade edilir. İnsan, kendisine verilen nimetlerin değerini bilmeyip ve nimetlerin ş&uuml;kr&uuml;n&uuml; gereğince yapmayıp azgınlaşınca, Allah cc, insanı nefsini terbiye etmesi ve ruh y&ouml;n&uuml;n&uuml; g&uuml;&ccedil;lendirmesi i&ccedil;in birtakım&nbsp; bel&acirc; ve musibetler ile imtihan1 etmektedir. Bu bel&acirc; ve musibetlerin hikmetini anlayıp tevbe edenler kurtuluşa ererler ama nank&ouml;rl&uuml;kte ısrarcı olanlar ise helak2 olurlar. Tarih bu misallerle doludur. Bu olaylardan ibretlik olanları g&ouml;rmek isteyen de, &ouml;rneklik olanları g&ouml;rmek isteyenler de tarihe bakabilirler.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; İnsan nimetlerin ş&uuml;kr&uuml;n&uuml; unutarak3, nimetleri kendinden bilerek4, haddi aşarak5, gibi sebeplerle nank&ouml;rleşir. Bu nank&ouml;rl&uuml;k insanı kulluktan uzaklaştırır ve bizim d&uuml;nya ve ahiret dengemizi bozar. İnsan burada kendisini kontrol etmek istiyorsa taleplerini muhasebe/kontrol etmeli. Taleplerimiz bizim birer aynamızdır. Taleplerimiz bizim iman kalitemizin g&ouml;stergesi yani aynasıdır. Taleplerimiz Allah&rsquo;ın cc rızasına uygun olan şeyler mi, nefsin rızasına uygun olan şeyler mi? Talib&#39;in iman kumaşının kalitesi talebinden belli olur. Taleplerimiz dinimizin değerleri midir, beşeri ideolojilerin ve onların yaptırımlarının değerleri midir? İhtiya&ccedil; duyduğumuz şeyler Avm&rsquo;ler, kuaf&ouml;rler, ma&ccedil;lar mı; yoksa camiler, namazlar mı? &Ouml;nceliklerimiz Kur&rsquo;an&rsquo;ın emirleri mi, d&uuml;nyalık mal/m&uuml;lk m&uuml;? &Ouml;nceliğimiz Kur&rsquo;an&rsquo;ın emirleri ise iman kumaşımızın kalitesini g&ouml;sterir, &ouml;nceliğimiz d&uuml;nyalık şeylere ise, iman kumaşımızın ne kadar kalitesiz olduğunu g&ouml;stermektedir. İman kalitemiz bu ikisi arasındaki taleplerimiz de ortaya &ccedil;ıkacaktır. Nefs bedene hakim olursa talibin talebi d&uuml;nyaya, ruh bedene hakim olursa talibin talebi dine ve dini değerlere olacaktır.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp; Konuyla alakalı g&uuml;n&uuml;m&uuml;zden bir misal vermek istiyorum. Covid-19 vir&uuml;s&uuml; &uuml;lkemizde yaygınlaşınca Allah Allah diyenler, salgının yayılma hızının azalmasıyla tekrardan d&uuml;nyaya d&ouml;nmeye başladı. İmtihanlar bizi Allah&rsquo;a yaklaştırması gerekirken gerekli mesajları almayıp yeniden d&uuml;nyaya d&ouml;nmeye başladık. Bizler m&uuml;sl&uuml;manız ve dinimizin talipleri olarak ibadethanelerin a&ccedil;ılmasını ve cuma namazlarının tekrardan kılınmasını talep ediyoruz. Her tarafta sosyal mesafeye dikkat edilerek hayatın olağan akışı devam ettirilmektedir. Bu sosyal mesafe kuralına riayet edilerek 10-15 dakika i&ccedil;inde cuma namazı kılınabilir. Her şeyin bir alternatifi var ama cuma namazının bir alternatifi yoktur. 2-3 ay sa&ccedil;larımıza bakım yapmazsak, Avm&rsquo;ye gitmezsek, top oynamazsak g&uuml;naha girmeyiz ama cuma namazının gereksiz ihlalinin hesabını ahirette bize sorarlar. Diğer m&uuml;sl&uuml;man &uuml;lkelerde sosyal mesafeye dikkat edilerek namazlar kılınıyor, bizde de bu şekilde uygulanabilir. Bize &ouml;yle geliyor ki, vir&uuml;s bahane edilerek insanları ibadethanelerden ve namazdan uzaklaştırmaya &ccedil;alışıyorlar. D&uuml;nyalık meseleler ne zaman d&uuml;zelecek tartışması yapılıyor ama cami ve cuma namazı konusu bahsedilmemektedir. Bu vir&uuml;sten gerekli dersleri &ccedil;ıkarmayıp manevi tedbirler almadığımızda korkarım ki daha bir &ccedil;ok bel&acirc; ve musibetler bizi bulacaktır. Rabbim, bizleri meseleyi hakkıyla anlayanlardan ve gereği gibi yaşayan kullarından eylesin. Bu yaşanılan elim hadiseden gerekli manevi tedbirleri alan kullardan eylesin.<br /> <br /> <br /> 1-&nbsp; &lsquo;&lsquo;Andolsun ki sizi biraz korku ve a&ccedil;lıkla; mallardan, canlardan ve &uuml;r&uuml;nlerden eksiltmekle sınayacağız. Sabredenleri m&uuml;jdele!&rsquo;&rsquo; (Bakara, 155)<br /> 2- &quot;Rabbiniz ş&ouml;yle buyurmuştu: &quot;Andolsun, eğer ş&uuml;krederseniz ger&ccedil;ekten size artırırım ve andolsun, eğer nank&ouml;rl&uuml;k ederseniz, ş&uuml;phesiz, Benim azabım pek şiddetlidir.&quot; (İbrahim, 7)<br /> 3-&nbsp; &quot;&Ouml;yleyse (yalnızca) Beni anın, Ben de sizi anayım; ve (yalnızca) Bana ş&uuml;kredin ve (sakın) nank&ouml;rl&uuml;k etmeyin.&quot;&nbsp; (Bakara, 152)<br /> 4-&nbsp; İnsana bir zarar dokunduğunda bize yalvarır; sonra ona katımızdan bir nimet verdiğimizde, &quot;Bunu ancak bir bilgi sayesinde elde ettim&quot; der. Aksine o nimet bir imtihandır ama &ccedil;okları bunu bilmez. (Z&uuml;mer, 49)<br /> 5-&nbsp; &lsquo;&lsquo;De ki (Allah ş&ouml;yle buyuruyor): &quot;Ey kendi aleyhlerine olarak g&uuml;nahta haddi aşan kullarım! Allah&rsquo;ın rahmetinden &uuml;mit kesmeyin. Allah (dilerse) b&uuml;t&uuml;n g&uuml;nahları bağışlar; doğrusu O &ccedil;ok bağışlayıcı, &ccedil;ok merhametlidir.&quot; (Z&uuml;mer, 53)</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">M&uuml;cahit G&Uuml;LER&nbsp;</div>
Ekleme Tarihi: 09 Mayıs 2020 - Cumartesi

TALEP, TALİBİN AYNASIDIR

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Rahman ve Rahim olan Allah&rsquo;ın cc adıyla&hellip;<br /> &nbsp;&nbsp; Bizleri imtihan gereği yery&uuml;z&uuml;ne g&ouml;nderen Rabbimiz, imtihanları ge&ccedil;ebilmek i&ccedil;in kendisine gereği gibi kulluk yapmamızı emrediyor. Bu kulluğun temelinde ise nefis ve ruh vardır. Bu ikisinden hangisi bedene hakim olursa, beden onun hizmetine girmektedir. Biz bu yazımızda nefsin bedene hakim olması durumunda insanı nasıl nank&ouml;rleştirdiği ve sonu&ccedil;ları &uuml;zerinde duracağız. Nefs, tasavvufta &lsquo;insanın i&ccedil;indeki m&uuml;spet(olumlu) ve menfi(olumsuz) temay&uuml;llerin b&uuml;t&uuml;n&uuml;&rsquo; olarak ifade edilir. İnsan, kendisine verilen nimetlerin değerini bilmeyip ve nimetlerin ş&uuml;kr&uuml;n&uuml; gereğince yapmayıp azgınlaşınca, Allah cc, insanı nefsini terbiye etmesi ve ruh y&ouml;n&uuml;n&uuml; g&uuml;&ccedil;lendirmesi i&ccedil;in birtakım&nbsp; bel&acirc; ve musibetler ile imtihan1 etmektedir. Bu bel&acirc; ve musibetlerin hikmetini anlayıp tevbe edenler kurtuluşa ererler ama nank&ouml;rl&uuml;kte ısrarcı olanlar ise helak2 olurlar. Tarih bu misallerle doludur. Bu olaylardan ibretlik olanları g&ouml;rmek isteyen de, &ouml;rneklik olanları g&ouml;rmek isteyenler de tarihe bakabilirler.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; İnsan nimetlerin ş&uuml;kr&uuml;n&uuml; unutarak3, nimetleri kendinden bilerek4, haddi aşarak5, gibi sebeplerle nank&ouml;rleşir. Bu nank&ouml;rl&uuml;k insanı kulluktan uzaklaştırır ve bizim d&uuml;nya ve ahiret dengemizi bozar. İnsan burada kendisini kontrol etmek istiyorsa taleplerini muhasebe/kontrol etmeli. Taleplerimiz bizim birer aynamızdır. Taleplerimiz bizim iman kalitemizin g&ouml;stergesi yani aynasıdır. Taleplerimiz Allah&rsquo;ın cc rızasına uygun olan şeyler mi, nefsin rızasına uygun olan şeyler mi? Talib&#39;in iman kumaşının kalitesi talebinden belli olur. Taleplerimiz dinimizin değerleri midir, beşeri ideolojilerin ve onların yaptırımlarının değerleri midir? İhtiya&ccedil; duyduğumuz şeyler Avm&rsquo;ler, kuaf&ouml;rler, ma&ccedil;lar mı; yoksa camiler, namazlar mı? &Ouml;nceliklerimiz Kur&rsquo;an&rsquo;ın emirleri mi, d&uuml;nyalık mal/m&uuml;lk m&uuml;? &Ouml;nceliğimiz Kur&rsquo;an&rsquo;ın emirleri ise iman kumaşımızın kalitesini g&ouml;sterir, &ouml;nceliğimiz d&uuml;nyalık şeylere ise, iman kumaşımızın ne kadar kalitesiz olduğunu g&ouml;stermektedir. İman kalitemiz bu ikisi arasındaki taleplerimiz de ortaya &ccedil;ıkacaktır. Nefs bedene hakim olursa talibin talebi d&uuml;nyaya, ruh bedene hakim olursa talibin talebi dine ve dini değerlere olacaktır.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp; Konuyla alakalı g&uuml;n&uuml;m&uuml;zden bir misal vermek istiyorum. Covid-19 vir&uuml;s&uuml; &uuml;lkemizde yaygınlaşınca Allah Allah diyenler, salgının yayılma hızının azalmasıyla tekrardan d&uuml;nyaya d&ouml;nmeye başladı. İmtihanlar bizi Allah&rsquo;a yaklaştırması gerekirken gerekli mesajları almayıp yeniden d&uuml;nyaya d&ouml;nmeye başladık. Bizler m&uuml;sl&uuml;manız ve dinimizin talipleri olarak ibadethanelerin a&ccedil;ılmasını ve cuma namazlarının tekrardan kılınmasını talep ediyoruz. Her tarafta sosyal mesafeye dikkat edilerek hayatın olağan akışı devam ettirilmektedir. Bu sosyal mesafe kuralına riayet edilerek 10-15 dakika i&ccedil;inde cuma namazı kılınabilir. Her şeyin bir alternatifi var ama cuma namazının bir alternatifi yoktur. 2-3 ay sa&ccedil;larımıza bakım yapmazsak, Avm&rsquo;ye gitmezsek, top oynamazsak g&uuml;naha girmeyiz ama cuma namazının gereksiz ihlalinin hesabını ahirette bize sorarlar. Diğer m&uuml;sl&uuml;man &uuml;lkelerde sosyal mesafeye dikkat edilerek namazlar kılınıyor, bizde de bu şekilde uygulanabilir. Bize &ouml;yle geliyor ki, vir&uuml;s bahane edilerek insanları ibadethanelerden ve namazdan uzaklaştırmaya &ccedil;alışıyorlar. D&uuml;nyalık meseleler ne zaman d&uuml;zelecek tartışması yapılıyor ama cami ve cuma namazı konusu bahsedilmemektedir. Bu vir&uuml;sten gerekli dersleri &ccedil;ıkarmayıp manevi tedbirler almadığımızda korkarım ki daha bir &ccedil;ok bel&acirc; ve musibetler bizi bulacaktır. Rabbim, bizleri meseleyi hakkıyla anlayanlardan ve gereği gibi yaşayan kullarından eylesin. Bu yaşanılan elim hadiseden gerekli manevi tedbirleri alan kullardan eylesin.<br /> <br /> <br /> 1-&nbsp; &lsquo;&lsquo;Andolsun ki sizi biraz korku ve a&ccedil;lıkla; mallardan, canlardan ve &uuml;r&uuml;nlerden eksiltmekle sınayacağız. Sabredenleri m&uuml;jdele!&rsquo;&rsquo; (Bakara, 155)<br /> 2- &quot;Rabbiniz ş&ouml;yle buyurmuştu: &quot;Andolsun, eğer ş&uuml;krederseniz ger&ccedil;ekten size artırırım ve andolsun, eğer nank&ouml;rl&uuml;k ederseniz, ş&uuml;phesiz, Benim azabım pek şiddetlidir.&quot; (İbrahim, 7)<br /> 3-&nbsp; &quot;&Ouml;yleyse (yalnızca) Beni anın, Ben de sizi anayım; ve (yalnızca) Bana ş&uuml;kredin ve (sakın) nank&ouml;rl&uuml;k etmeyin.&quot;&nbsp; (Bakara, 152)<br /> 4-&nbsp; İnsana bir zarar dokunduğunda bize yalvarır; sonra ona katımızdan bir nimet verdiğimizde, &quot;Bunu ancak bir bilgi sayesinde elde ettim&quot; der. Aksine o nimet bir imtihandır ama &ccedil;okları bunu bilmez. (Z&uuml;mer, 49)<br /> 5-&nbsp; &lsquo;&lsquo;De ki (Allah ş&ouml;yle buyuruyor): &quot;Ey kendi aleyhlerine olarak g&uuml;nahta haddi aşan kullarım! Allah&rsquo;ın rahmetinden &uuml;mit kesmeyin. Allah (dilerse) b&uuml;t&uuml;n g&uuml;nahları bağışlar; doğrusu O &ccedil;ok bağışlayıcı, &ccedil;ok merhametlidir.&quot; (Z&uuml;mer, 53)</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">M&uuml;cahit G&Uuml;LER&nbsp;</div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.