Dr. Vehbi KARA
Köşe Yazarı
Dr. Vehbi KARA
 

İCTİHAD KAPISI AÇIK MIDIR?

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Son zamanlarda herkes başımıza fıkıh &acirc;limi kesildi. Şu helaldir bu haramdır, diye fetva verenler &ccedil;oğaldı. Hatta bu konuda Cumhurbaşkanı Erdoğan&rsquo;dan da dini h&uuml;k&uuml;mler işittik. Rize&rsquo;de bir programda &ldquo;Ben Cumhurbaşkanı olarak sevdiklerime diyorum ki; inanın bu haramdır&rdquo; diye s&ouml;zler sarf etti.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Maalesef konu hi&ccedil; de uygun olmayan noktalara uzamıştır. Suriye meselesinden tutun da ekonomik ve sosyal bir &ccedil;ok problemi aşmaya &ccedil;alışırken devlet adamlarının bu konuya el atması en hafif ifadesi ile israftır, zamanı boşa harcamaktır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">G&ouml;ren de diyecek ki; herkes Allah&rsquo;a ve resul&uuml;ne iman etmiş zina ve i&ccedil;ki gibi İslam&rsquo;ın reddettiği davranışlar ortadan kalkmış. Sıra bu sefer mekruh denilen sigara gibi k&ouml;t&uuml; alışkanlıklara gelmiş. Yani imani esaslar hallolmuş da &ouml;nceliğimiz sigara gibi konuları konuşmaya dayanmış. İşte bu kabul edilmesi m&uuml;mk&uuml;n olmayan yanlış davranıştan kurtulmamız gerekiyor.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Peki, &ouml;n&uuml;ne gelen herkes dini konularda ahkam kesebilir mi? &Ouml;zellikle dini alimlerin &ldquo;mekruhtur&rdquo; dediği bir konuda; sağlığı veya parasal meseleleri &ouml;ne s&uuml;r&uuml;p &ldquo;haram&rdquo; demek; ne derece doğrudur? İşte bu konuya İslam &acirc;limlerinin yazmış olduğu eserlerden &ouml;zellikle de Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın S&ouml;zler isimli kitabından istifade ederek cevap arayacağız&hellip;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ncelikle dini konularda h&uuml;k&uuml;m vermek anlamındaki &ldquo;ictihad&rdquo; kavramına bir bakalım. İctihad kelimesinin s&ouml;zl&uuml;k anlamı, g&uuml;&ccedil;l&uuml;ğe katlanmak ve &ccedil;aba sarf etmektir. Terim anlamı ise, bir fıkıh bilgininin, şer&rsquo;&icirc; bir h&uuml;km&uuml; delilinden &ccedil;ıkarmak i&ccedil;in &ccedil;aba sarf etmesi ve bu hususta b&uuml;&not;t&uuml;n g&uuml;c&uuml;n&uuml; kullanmasıdır. Burada delil, İslam hukukunun temel kaynakları olan Kur&rsquo;an-ı Kerim ve Hz. Peygamber Aleyhissalat&uuml; Vesselamın s&uuml;nnetidir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Evet, ictihad kapısı a&ccedil;ıktır lakin şu zamanda oraya girmeye altı engel vardır:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Birincisi: Nasıl ki kışta, fırtınaların şiddetli olduğu bir vakitte, dar delikler dahi kapatılır aynen &ouml;yle de yeni kapıları a&ccedil;mak, hi&ccedil;bir cihetle akıl karı değildir. Hem nasıl ki b&uuml;y&uuml;k bir selin h&uuml;cumunda, tamir i&ccedil;in duvarlarda delikler a&ccedil;mak boğulmaya vesiledir. &Ouml;yle de şu İslami h&uuml;k&uuml;mlerin ihmal edildiği bir zamanda ve ecnebi adetlerin istilası zamanında İslamiyet sarayında yeni kapılar a&ccedil;ıp, duvarlarından saldırganların girmesine vesile olacak delikler a&ccedil;mak, İsl&acirc;miyet&rsquo;e karşı işlenmiş bir cinayet gibidir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İkincisi: Namaz, oru&ccedil;, zekat, i&ccedil;ki i&ccedil;memek ve tesett&uuml;r gibi dinimizin zaruri emirleridir ki; ictihad onlara giremez. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; kat&rsquo;&icirc; ve muayyendirler. Hem o zaruri h&uuml;k&uuml;mler, kut ve gıda h&uuml;km&uuml;ndedirler. Şu zamanda &ccedil;ok fazla terke uğruyorlar. &Ouml;rneğin her 10 kişiden bir tanesi namaz kılıyor. Şehirlerde kadınların &uuml;&ccedil;te biri &ouml;rt&uuml;s&uuml;z geziyor. İşte b&uuml;t&uuml;n himmet ve gayretimizi, bu emirlerin ikamesine ve ihyasına sarf etmek l&acirc;zım gelirken, İsl&acirc;miyet&rsquo;in nazariyat kısmı ile ilgili olan sigara gibi konularda &ldquo;haramdır&rdquo; h&uuml;k&uuml;mleri vermek b&uuml;y&uuml;k bir hatadır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml;s&uuml;: Nasıl ki &ccedil;arşıda, mevsimlere g&ouml;re birer mal ve meta &ouml;nem kazanıyor. Vakit be-vakit birer mal reva&ccedil; buluyor. &Ouml;yle de şu d&uuml;nya meydanında, toplum hayatında her asırda birer meta &ouml;ne &ccedil;ıkıyor. Televizyonlarda ve medyada teşhir ediliyor, rağbetler ona &ccedil;evrilip nazarlar ona tevecc&uuml;h ediyor, fikirler ona bağlanıyor. Mesela, şu zamanda siyaset, ekonomi ve felsefi d&uuml;ş&uuml;nceler &ouml;ne &ccedil;ıkmıştır. H&acirc;lbuki Peygamber Efendimiz (asm) sonrasındaki selef-i salihin asrında en &ouml;nemli konu Yaratıcımız olan Allah&rsquo;ın bizden neleri istediğini bilmekti. Allah&rsquo;ın rızasını kazanmak ve ebedi saadet yeri olan Cenneti i&ccedil;in kazanmak i&ccedil;in neler yapılması gerektiğini d&uuml;ş&uuml;nmekti.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İşte o zamanda zihinler, kalpler, ruhlar, b&uuml;t&uuml;n kuvvetleriyle, yerler ve g&ouml;kler Rabbinin isteklerini anlamaya y&ouml;nelmiş olduğundan; toplum hayatının sohbetleri, konuşma ve tartışmaları; o y&ouml;nde cereyan ediyordu. Her bir şey, ona bir muallim h&uuml;km&uuml;ne ge&ccedil;ip onun yapısına ve i&ccedil;tihadına yol a&ccedil;ıyordu. Fakat şu zamanda, Batı d&uuml;nyasının baskısı ve tahakk&uuml;m&uuml;yle, inan&ccedil;sız felsefenin saldırısı sonucunda fikirler dağılmıştır. Zihinler maneviyata karşı yabanileşmiştir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İşte bunun i&ccedil;indir ki şu zamanda birisi; d&ouml;rt yaşında Kur&rsquo;an&rsquo;ı hıfzedip, &acirc;limlerle m&uuml;bahase eden S&uuml;fyan İbn-i Uyeyne olan bir m&uuml;&ccedil;tehidin zek&acirc;sında bulunsa, S&uuml;fyan&rsquo;ın i&ccedil;tihadı kazandığı zamana nisbeten, on defa daha fazla zamana muhta&ccedil;tır. S&uuml;fyan, on senede ictihadı tahsil etmiş ise şu adam y&uuml;z seneye muhta&ccedil;tır ki tahsil edebilsin.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Fakat g&uuml;n&uuml;m&uuml;zde zihni felsefede boğulmuş, aklı siyasete dalmış, kalbi d&uuml;nya hayatında sersem olmuş, istidatları bozulmuş bir insan nasıl ictihad edebilir? Elbette Şeriata uygun karar vermekten uzaklaşmış ve bu kabiliyetinden mahrum kalmıştır. Onun i&ccedil;in &ldquo;Ben de selefi salihin gibi zekiyim, ni&ccedil;in ona yetişemiyorum?&rdquo; diyemez ve demeye hakkı yoktur. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; onlara yetişmesi m&uuml;mk&uuml;n değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">D&ouml;rd&uuml;nc&uuml;s&uuml;: Nasıl ki bir bitki ve hayvanlarda gelişip b&uuml;y&uuml;me ve g&uuml;&ccedil;lenme meyli bulunur. Bu ise i&ccedil;ten gelen bir değişiklik ve m&uuml;kemmelleşme eğilimidir. Eğer dışarıdan bir etki ile b&uuml;y&uuml;mesi i&ccedil;in bir şekil vermeye kalkışılsa bu sefer o bitki veya canlının cildini yırtmak gibi bir tahrip olacaktır. Aynen &ouml;yle de İsl&acirc;miyet&rsquo;in dairesine selef-i salih&icirc;n gibi takva sahibi kamil insanların&nbsp; ictihadları bir kemal ve tekemm&uuml;ld&uuml;r. Yoksa zaruriyatı terk eden ve d&uuml;nya hayatını ahiret hayatına tercih edenlerin ictihadları; bir tahrip ve şeriatın zincirini koparmaktan başka bir şey değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Beşincisi: Bir h&uuml;km&uuml;n hikmeti ayrıdır, illeti ayrıdır. Hikmet ve maslahat ise tercihe sebeptir, icaba, icada medar değildir. İllet ise v&uuml;cuduna medardır. Mesela, seferde farz namaz kasr edilir, yani iki rekat kılınır. Şu şer-i ruhsatın illeti seferdir, hikmeti ise meşakkattir. Sefer bulunsa, meşakkat hi&ccedil; olmasa da namaz yine kasr edilir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; illet var. Fakat sefer bulunmasa, y&uuml;z meşakkat bulunsa, namazın kasr edilmesine illet olamaz. İşte şu hakikatin aksine olarak, şu zamanın nazarı ise maslahat ve hikmeti illet yerine ikame edip ona g&ouml;re h&uuml;kmediyor. Elbette b&ouml;yle ictihad d&uuml;nya merkezlidir. Allah rızasını kazanmak i&ccedil;in değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şu zamanın nazarı, evvela ve bizzat d&uuml;nya saadetine bakıyor ve h&uuml;k&uuml;mleri ona y&ouml;neltiyor. H&acirc;lbuki şeriatın nazarı ise evvela ve bizzat uhrevi saadete bakar, ikinci derecede yani &acirc;hirete vesile olmak dolayısıyla d&uuml;nyanın saadetine nazar eder. Demek şu zamanın bakış a&ccedil;ısı, şeriatın ruhundan ayrılmıştır. &Ouml;yle ise şeriat namına ictihad edemez.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Evet, &ldquo;Zaruret, haramı hel&acirc;l derecesine getirir.&rdquo; Fakat şu kaide ise her konuda ge&ccedil;erli değildir. Zaruret eğer haram yoluyla olmamış ise haramı hel&acirc;l etmeye sebebiyet verir. Yoksa keyfi ve k&ouml;t&uuml; ahlakından dolayı gayr-ı meşru sebeplerle zaruret olmuş ise haramı hel&acirc;l edemez, ruhsatlı ahk&acirc;mlara medar olamaz, &ouml;z&uuml;r teşkil edemez. Mesela, bir adam haram bir tarzda kendini sarhoş etse; fiilleri, ulema-i şeriat&ccedil;a aleyhinde caridir, mazur sayılmaz. Eşini boşasa vaki olur. Bir cinayet etse ceza g&ouml;r&uuml;r. Fakat s&ucirc;-i ihtiyarıyla olmazsa boşanma vaki olmaz, ceza da g&ouml;rmez.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Altıncısı: Selef-i salih&icirc;nin m&uuml;&ccedil;tehidleri, nur ve hakikat asrına yani sahabeye yakın olduklarından safi bir nur alıp, h&acirc;lis ictihad edebilirlerdi. Şu zamanın ictihad yapanları ise o kadar perdeler arkasında ve uzak bir mesafede hakikat kitabına bakar ki en a&ccedil;ık bir harfini de zor ile g&ouml;rebilirler.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bu zamanda, yalan ve doğruluğun ortasındaki mesafe o kadar kısalmış ki &acirc;deta omuz omuza vermişler. Sıdktan yalana ge&ccedil;mek pek kolay oluyor. Hatta siyaset propagandası vasıtasıyla yalancılık, doğruluğa tercih ediliyor. İşte en &ccedil;irkin şey, en g&uuml;zel şeylerle beraber bir d&uuml;kk&acirc;nda, bir fiyatla satılsa elbette pek y&uuml;ksek olan ve hakikat cevherine giden sıdk ve hak pırlantası, o d&uuml;kk&acirc;ncının marifetine ve s&ouml;z&uuml;ne itimat edip k&ouml;r&uuml; k&ouml;r&uuml;ne alınmaz.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İşte buraya kadar yazılanlardan da anlaşılacağı &uuml;zere herhangi bir konuda ictihad etmek yani &ldquo;bu helaldir&rdquo; veya &ldquo;haramdır&rdquo; diye h&uuml;k&uuml;m vermek son derece hatalı bir davranıştır. Bug&uuml;n sigara i&ccedil;in s&ouml;ylenen bir s&ouml;z yarın gazoz i&ccedil;mek i&ccedil;in de s&ouml;ylenebilir. O halde haram-helal diye h&uuml;k&uuml;m vermek yerine zararlarından bahsetmek &ccedil;ok daha uygundur.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Nahl Suresi 116. Ayette mealen; &ldquo;Dillerinizin yalan vasf etmesi ile: Şu helaldir, şu haramdır, demeyin; aksi halde Allah&#39;a iftira etmiş olursunuz. Ş&uuml;phesiz Allah&#39;a yalan uyduranlar asla kurtulamazlar&rdquo; buyrulmuştur.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Yine Yunus Suresi 59. Ayette mealen; &ldquo;De ki: &ldquo;Allah&rsquo;ın size indirdiği; sizin de, bir kısmını hel&acirc;l, bir kısmını haram kıldığınız rızıklar hakkında ne dersiniz?&rdquo; De ki: &ldquo;Bunun i&ccedil;in Allah mı size izin verdi, yoksa Allah&rsquo;a iftira mı ediyorsunuz?&rdquo; şeklinde &ccedil;ok dikkatli olunmayı gerektiren emirler bulunmaktadır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ccedil;&uuml;nk&uuml; insanlar doğru d&uuml;r&uuml;st dini bir eğitim almadıkları halde İslam fıkhı ile ilgili &ccedil;ok derin mevzularda dahi h&uuml;k&uuml;m vermeye başlıyorlar. İşte sadece altı tanesini yazdığımız nedenden başka daha nice sebep; bu şekildeki davranışların hatalı ve yanlış olduğunu g&ouml;stermektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">L&uuml;tfen yazıyı okuduktan sonra hakkımda &ldquo;bu adam ne kadar sigaraya meftunmuş&rdquo; diye bir şey gelmesin. Ne sigara i&ccedil;erim ne de ailemde g&ouml;rm&uuml;şl&uuml;ğ&uuml;m vardır. Elimden geldiğince zararlı olduğunu ifade ederek dostlarımı bu k&ouml;t&uuml; alışkanlıktan kurtarmaya &ccedil;alışırım.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Buradaki maksat ayetlerde de ge&ccedil;tiği &uuml;zere dini konularda h&uuml;k&uuml;m vermekten ka&ccedil;ınmak gerektiğini ifade etmek i&ccedil;indir. &Ouml;zellikle namaz gibi &ccedil;ok &ouml;nemli bir ibadet terk edilmişken i&ccedil;ki, zina gibi b&uuml;y&uuml;k g&uuml;nahlar pervasızca işlenirken &ldquo;mekruh&rdquo; h&uuml;km&uuml; verilen bir konuda yeni ictihadlara girişmenin gereksizliğini anlatmaya &ccedil;alışıyorum, vesselam&hellip;</span></p> <div class="yj6qo" style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div>&nbsp;</div>
Ekleme Tarihi: 30 Kasım 2019 - Cumartesi

İCTİHAD KAPISI AÇIK MIDIR?

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Son zamanlarda herkes başımıza fıkıh &acirc;limi kesildi. Şu helaldir bu haramdır, diye fetva verenler &ccedil;oğaldı. Hatta bu konuda Cumhurbaşkanı Erdoğan&rsquo;dan da dini h&uuml;k&uuml;mler işittik. Rize&rsquo;de bir programda &ldquo;Ben Cumhurbaşkanı olarak sevdiklerime diyorum ki; inanın bu haramdır&rdquo; diye s&ouml;zler sarf etti.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Maalesef konu hi&ccedil; de uygun olmayan noktalara uzamıştır. Suriye meselesinden tutun da ekonomik ve sosyal bir &ccedil;ok problemi aşmaya &ccedil;alışırken devlet adamlarının bu konuya el atması en hafif ifadesi ile israftır, zamanı boşa harcamaktır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">G&ouml;ren de diyecek ki; herkes Allah&rsquo;a ve resul&uuml;ne iman etmiş zina ve i&ccedil;ki gibi İslam&rsquo;ın reddettiği davranışlar ortadan kalkmış. Sıra bu sefer mekruh denilen sigara gibi k&ouml;t&uuml; alışkanlıklara gelmiş. Yani imani esaslar hallolmuş da &ouml;nceliğimiz sigara gibi konuları konuşmaya dayanmış. İşte bu kabul edilmesi m&uuml;mk&uuml;n olmayan yanlış davranıştan kurtulmamız gerekiyor.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Peki, &ouml;n&uuml;ne gelen herkes dini konularda ahkam kesebilir mi? &Ouml;zellikle dini alimlerin &ldquo;mekruhtur&rdquo; dediği bir konuda; sağlığı veya parasal meseleleri &ouml;ne s&uuml;r&uuml;p &ldquo;haram&rdquo; demek; ne derece doğrudur? İşte bu konuya İslam &acirc;limlerinin yazmış olduğu eserlerden &ouml;zellikle de Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın S&ouml;zler isimli kitabından istifade ederek cevap arayacağız&hellip;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ncelikle dini konularda h&uuml;k&uuml;m vermek anlamındaki &ldquo;ictihad&rdquo; kavramına bir bakalım. İctihad kelimesinin s&ouml;zl&uuml;k anlamı, g&uuml;&ccedil;l&uuml;ğe katlanmak ve &ccedil;aba sarf etmektir. Terim anlamı ise, bir fıkıh bilgininin, şer&rsquo;&icirc; bir h&uuml;km&uuml; delilinden &ccedil;ıkarmak i&ccedil;in &ccedil;aba sarf etmesi ve bu hususta b&uuml;&not;t&uuml;n g&uuml;c&uuml;n&uuml; kullanmasıdır. Burada delil, İslam hukukunun temel kaynakları olan Kur&rsquo;an-ı Kerim ve Hz. Peygamber Aleyhissalat&uuml; Vesselamın s&uuml;nnetidir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Evet, ictihad kapısı a&ccedil;ıktır lakin şu zamanda oraya girmeye altı engel vardır:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Birincisi: Nasıl ki kışta, fırtınaların şiddetli olduğu bir vakitte, dar delikler dahi kapatılır aynen &ouml;yle de yeni kapıları a&ccedil;mak, hi&ccedil;bir cihetle akıl karı değildir. Hem nasıl ki b&uuml;y&uuml;k bir selin h&uuml;cumunda, tamir i&ccedil;in duvarlarda delikler a&ccedil;mak boğulmaya vesiledir. &Ouml;yle de şu İslami h&uuml;k&uuml;mlerin ihmal edildiği bir zamanda ve ecnebi adetlerin istilası zamanında İslamiyet sarayında yeni kapılar a&ccedil;ıp, duvarlarından saldırganların girmesine vesile olacak delikler a&ccedil;mak, İsl&acirc;miyet&rsquo;e karşı işlenmiş bir cinayet gibidir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İkincisi: Namaz, oru&ccedil;, zekat, i&ccedil;ki i&ccedil;memek ve tesett&uuml;r gibi dinimizin zaruri emirleridir ki; ictihad onlara giremez. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; kat&rsquo;&icirc; ve muayyendirler. Hem o zaruri h&uuml;k&uuml;mler, kut ve gıda h&uuml;km&uuml;ndedirler. Şu zamanda &ccedil;ok fazla terke uğruyorlar. &Ouml;rneğin her 10 kişiden bir tanesi namaz kılıyor. Şehirlerde kadınların &uuml;&ccedil;te biri &ouml;rt&uuml;s&uuml;z geziyor. İşte b&uuml;t&uuml;n himmet ve gayretimizi, bu emirlerin ikamesine ve ihyasına sarf etmek l&acirc;zım gelirken, İsl&acirc;miyet&rsquo;in nazariyat kısmı ile ilgili olan sigara gibi konularda &ldquo;haramdır&rdquo; h&uuml;k&uuml;mleri vermek b&uuml;y&uuml;k bir hatadır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml;s&uuml;: Nasıl ki &ccedil;arşıda, mevsimlere g&ouml;re birer mal ve meta &ouml;nem kazanıyor. Vakit be-vakit birer mal reva&ccedil; buluyor. &Ouml;yle de şu d&uuml;nya meydanında, toplum hayatında her asırda birer meta &ouml;ne &ccedil;ıkıyor. Televizyonlarda ve medyada teşhir ediliyor, rağbetler ona &ccedil;evrilip nazarlar ona tevecc&uuml;h ediyor, fikirler ona bağlanıyor. Mesela, şu zamanda siyaset, ekonomi ve felsefi d&uuml;ş&uuml;nceler &ouml;ne &ccedil;ıkmıştır. H&acirc;lbuki Peygamber Efendimiz (asm) sonrasındaki selef-i salihin asrında en &ouml;nemli konu Yaratıcımız olan Allah&rsquo;ın bizden neleri istediğini bilmekti. Allah&rsquo;ın rızasını kazanmak ve ebedi saadet yeri olan Cenneti i&ccedil;in kazanmak i&ccedil;in neler yapılması gerektiğini d&uuml;ş&uuml;nmekti.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İşte o zamanda zihinler, kalpler, ruhlar, b&uuml;t&uuml;n kuvvetleriyle, yerler ve g&ouml;kler Rabbinin isteklerini anlamaya y&ouml;nelmiş olduğundan; toplum hayatının sohbetleri, konuşma ve tartışmaları; o y&ouml;nde cereyan ediyordu. Her bir şey, ona bir muallim h&uuml;km&uuml;ne ge&ccedil;ip onun yapısına ve i&ccedil;tihadına yol a&ccedil;ıyordu. Fakat şu zamanda, Batı d&uuml;nyasının baskısı ve tahakk&uuml;m&uuml;yle, inan&ccedil;sız felsefenin saldırısı sonucunda fikirler dağılmıştır. Zihinler maneviyata karşı yabanileşmiştir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İşte bunun i&ccedil;indir ki şu zamanda birisi; d&ouml;rt yaşında Kur&rsquo;an&rsquo;ı hıfzedip, &acirc;limlerle m&uuml;bahase eden S&uuml;fyan İbn-i Uyeyne olan bir m&uuml;&ccedil;tehidin zek&acirc;sında bulunsa, S&uuml;fyan&rsquo;ın i&ccedil;tihadı kazandığı zamana nisbeten, on defa daha fazla zamana muhta&ccedil;tır. S&uuml;fyan, on senede ictihadı tahsil etmiş ise şu adam y&uuml;z seneye muhta&ccedil;tır ki tahsil edebilsin.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Fakat g&uuml;n&uuml;m&uuml;zde zihni felsefede boğulmuş, aklı siyasete dalmış, kalbi d&uuml;nya hayatında sersem olmuş, istidatları bozulmuş bir insan nasıl ictihad edebilir? Elbette Şeriata uygun karar vermekten uzaklaşmış ve bu kabiliyetinden mahrum kalmıştır. Onun i&ccedil;in &ldquo;Ben de selefi salihin gibi zekiyim, ni&ccedil;in ona yetişemiyorum?&rdquo; diyemez ve demeye hakkı yoktur. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; onlara yetişmesi m&uuml;mk&uuml;n değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">D&ouml;rd&uuml;nc&uuml;s&uuml;: Nasıl ki bir bitki ve hayvanlarda gelişip b&uuml;y&uuml;me ve g&uuml;&ccedil;lenme meyli bulunur. Bu ise i&ccedil;ten gelen bir değişiklik ve m&uuml;kemmelleşme eğilimidir. Eğer dışarıdan bir etki ile b&uuml;y&uuml;mesi i&ccedil;in bir şekil vermeye kalkışılsa bu sefer o bitki veya canlının cildini yırtmak gibi bir tahrip olacaktır. Aynen &ouml;yle de İsl&acirc;miyet&rsquo;in dairesine selef-i salih&icirc;n gibi takva sahibi kamil insanların&nbsp; ictihadları bir kemal ve tekemm&uuml;ld&uuml;r. Yoksa zaruriyatı terk eden ve d&uuml;nya hayatını ahiret hayatına tercih edenlerin ictihadları; bir tahrip ve şeriatın zincirini koparmaktan başka bir şey değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Beşincisi: Bir h&uuml;km&uuml;n hikmeti ayrıdır, illeti ayrıdır. Hikmet ve maslahat ise tercihe sebeptir, icaba, icada medar değildir. İllet ise v&uuml;cuduna medardır. Mesela, seferde farz namaz kasr edilir, yani iki rekat kılınır. Şu şer-i ruhsatın illeti seferdir, hikmeti ise meşakkattir. Sefer bulunsa, meşakkat hi&ccedil; olmasa da namaz yine kasr edilir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; illet var. Fakat sefer bulunmasa, y&uuml;z meşakkat bulunsa, namazın kasr edilmesine illet olamaz. İşte şu hakikatin aksine olarak, şu zamanın nazarı ise maslahat ve hikmeti illet yerine ikame edip ona g&ouml;re h&uuml;kmediyor. Elbette b&ouml;yle ictihad d&uuml;nya merkezlidir. Allah rızasını kazanmak i&ccedil;in değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şu zamanın nazarı, evvela ve bizzat d&uuml;nya saadetine bakıyor ve h&uuml;k&uuml;mleri ona y&ouml;neltiyor. H&acirc;lbuki şeriatın nazarı ise evvela ve bizzat uhrevi saadete bakar, ikinci derecede yani &acirc;hirete vesile olmak dolayısıyla d&uuml;nyanın saadetine nazar eder. Demek şu zamanın bakış a&ccedil;ısı, şeriatın ruhundan ayrılmıştır. &Ouml;yle ise şeriat namına ictihad edemez.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Evet, &ldquo;Zaruret, haramı hel&acirc;l derecesine getirir.&rdquo; Fakat şu kaide ise her konuda ge&ccedil;erli değildir. Zaruret eğer haram yoluyla olmamış ise haramı hel&acirc;l etmeye sebebiyet verir. Yoksa keyfi ve k&ouml;t&uuml; ahlakından dolayı gayr-ı meşru sebeplerle zaruret olmuş ise haramı hel&acirc;l edemez, ruhsatlı ahk&acirc;mlara medar olamaz, &ouml;z&uuml;r teşkil edemez. Mesela, bir adam haram bir tarzda kendini sarhoş etse; fiilleri, ulema-i şeriat&ccedil;a aleyhinde caridir, mazur sayılmaz. Eşini boşasa vaki olur. Bir cinayet etse ceza g&ouml;r&uuml;r. Fakat s&ucirc;-i ihtiyarıyla olmazsa boşanma vaki olmaz, ceza da g&ouml;rmez.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Altıncısı: Selef-i salih&icirc;nin m&uuml;&ccedil;tehidleri, nur ve hakikat asrına yani sahabeye yakın olduklarından safi bir nur alıp, h&acirc;lis ictihad edebilirlerdi. Şu zamanın ictihad yapanları ise o kadar perdeler arkasında ve uzak bir mesafede hakikat kitabına bakar ki en a&ccedil;ık bir harfini de zor ile g&ouml;rebilirler.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bu zamanda, yalan ve doğruluğun ortasındaki mesafe o kadar kısalmış ki &acirc;deta omuz omuza vermişler. Sıdktan yalana ge&ccedil;mek pek kolay oluyor. Hatta siyaset propagandası vasıtasıyla yalancılık, doğruluğa tercih ediliyor. İşte en &ccedil;irkin şey, en g&uuml;zel şeylerle beraber bir d&uuml;kk&acirc;nda, bir fiyatla satılsa elbette pek y&uuml;ksek olan ve hakikat cevherine giden sıdk ve hak pırlantası, o d&uuml;kk&acirc;ncının marifetine ve s&ouml;z&uuml;ne itimat edip k&ouml;r&uuml; k&ouml;r&uuml;ne alınmaz.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">İşte buraya kadar yazılanlardan da anlaşılacağı &uuml;zere herhangi bir konuda ictihad etmek yani &ldquo;bu helaldir&rdquo; veya &ldquo;haramdır&rdquo; diye h&uuml;k&uuml;m vermek son derece hatalı bir davranıştır. Bug&uuml;n sigara i&ccedil;in s&ouml;ylenen bir s&ouml;z yarın gazoz i&ccedil;mek i&ccedil;in de s&ouml;ylenebilir. O halde haram-helal diye h&uuml;k&uuml;m vermek yerine zararlarından bahsetmek &ccedil;ok daha uygundur.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Nahl Suresi 116. Ayette mealen; &ldquo;Dillerinizin yalan vasf etmesi ile: Şu helaldir, şu haramdır, demeyin; aksi halde Allah&#39;a iftira etmiş olursunuz. Ş&uuml;phesiz Allah&#39;a yalan uyduranlar asla kurtulamazlar&rdquo; buyrulmuştur.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Yine Yunus Suresi 59. Ayette mealen; &ldquo;De ki: &ldquo;Allah&rsquo;ın size indirdiği; sizin de, bir kısmını hel&acirc;l, bir kısmını haram kıldığınız rızıklar hakkında ne dersiniz?&rdquo; De ki: &ldquo;Bunun i&ccedil;in Allah mı size izin verdi, yoksa Allah&rsquo;a iftira mı ediyorsunuz?&rdquo; şeklinde &ccedil;ok dikkatli olunmayı gerektiren emirler bulunmaktadır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ccedil;&uuml;nk&uuml; insanlar doğru d&uuml;r&uuml;st dini bir eğitim almadıkları halde İslam fıkhı ile ilgili &ccedil;ok derin mevzularda dahi h&uuml;k&uuml;m vermeye başlıyorlar. İşte sadece altı tanesini yazdığımız nedenden başka daha nice sebep; bu şekildeki davranışların hatalı ve yanlış olduğunu g&ouml;stermektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">L&uuml;tfen yazıyı okuduktan sonra hakkımda &ldquo;bu adam ne kadar sigaraya meftunmuş&rdquo; diye bir şey gelmesin. Ne sigara i&ccedil;erim ne de ailemde g&ouml;rm&uuml;şl&uuml;ğ&uuml;m vardır. Elimden geldiğince zararlı olduğunu ifade ederek dostlarımı bu k&ouml;t&uuml; alışkanlıktan kurtarmaya &ccedil;alışırım.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Buradaki maksat ayetlerde de ge&ccedil;tiği &uuml;zere dini konularda h&uuml;k&uuml;m vermekten ka&ccedil;ınmak gerektiğini ifade etmek i&ccedil;indir. &Ouml;zellikle namaz gibi &ccedil;ok &ouml;nemli bir ibadet terk edilmişken i&ccedil;ki, zina gibi b&uuml;y&uuml;k g&uuml;nahlar pervasızca işlenirken &ldquo;mekruh&rdquo; h&uuml;km&uuml; verilen bir konuda yeni ictihadlara girişmenin gereksizliğini anlatmaya &ccedil;alışıyorum, vesselam&hellip;</span></p> <div class="yj6qo" style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div>&nbsp;</div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.