Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>F&Acirc;R&Acirc;B&Icirc; 3</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;ye g&ouml;re felsefe yapan kimsenin en &ouml;nemli gayesi &ouml;nce kendi ahl&acirc;kını, sonra ailesinin ahl&acirc;kını ve sonra da &uuml;lkesindekilerin ahl&acirc;k&icirc; davranışını iyileştirmek olmalıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Hakikata yakalamak i&ccedil;in her şeyden &ouml;nce haz ve şehvet duygusunu yenmek ahl&acirc;kı d&uuml;zeltmek,&nbsp;</p> <p>sağlam bir iradeye sahip olmak i&ccedil;in zihn&icirc; melekeleri geliştirmek ve&nbsp; g&uuml;&ccedil;lendirmek,&nbsp;</p> <p>aşırı derecede bir istekle s&uuml;rekli &ccedil;alışmaktır.</p> <p>Bunun i&ccedil;in de başlıca meşguliyet alanı ilim olmalıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>FARABİ&rsquo;YE G&Ouml;RE AKIL</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc; akıl kavramını b&uuml;t&uuml;n y&ouml;nleri ile incelemiş, aklı &ouml;ncelikle amel&icirc; ve nazar&icirc; olmak &uuml;zere ikiye ayırmıştır.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Amel&icirc; akıl her t&uuml;rl&uuml; dengeli davranışı ortaya koymada etkili,</p> <p>nazar&icirc; akıl ise nefisin terbiye edilip olgunlaşarak akıl cevherine yardım etmeye d&ouml;n&uuml;şmesinde etkilidir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Nazar&icirc; aklı ise kendi arasında &uuml;&ccedil;e ayırmıştır.&nbsp;</p> <p>G&uuml;&ccedil; halindeki akıl (el-akl&uuml;&rsquo;l-hey&ucirc;l&acirc;n&icirc;, el-akl bi&rsquo;l-kuvve), nefis veya nefsin bir c&uuml;z&uuml; ya da g&uuml;c&uuml;;&nbsp;</p> <p>fiil halindeki akıl, g&uuml;&ccedil; halindeki aklın aktif duruma ge&ccedil;mesi;&nbsp;</p> <p>m&uuml;stef&acirc;d akıl ise duyu ilişkisi bulunmayan, insanın ulaşabileceği en y&uuml;ksek seviyede sezgi ve ilhama a&ccedil;ık, faal akılla ilişki kurma imk&acirc;nına sahip bir akıl olmasıdır</p> <p>&nbsp;</p> <p>AHL&Acirc;K</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;ye g&ouml;re, ahl&acirc;k felsefesinin temeli eğitim ve son hedefini ise mutluluk oluşturmaktadır.&nbsp;</p> <p>Ger&ccedil;ek mutluluk, insan aklının maddenin h&acirc;kimiyetinden b&uuml;t&uuml;n&uuml;yle sıyrılıp, m&acirc;nev&icirc; bir varlık olan faal aklın feyziyle aydınlanmasıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ancak bazı insanlar mutluluğu servette,&nbsp;</p> <p>bazıları maddede,&nbsp;</p> <p>bazıları politik g&uuml;&ccedil;te,&nbsp;</p> <p>bazıları da bilgide aramaktadır.&nbsp;</p> <p>Ger&ccedil;ek ve en y&uuml;ksek mutluluk ise bilgiyle aydınlanmaktır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ahl&acirc;k konusunda eğitim ve geleneklerin &ccedil;ok &ouml;nemli olduğunu s&ouml;ylemekte ve&nbsp;</p> <p>ahl&acirc;kın pratik bir ilim olduğu,&nbsp;</p> <p>yaparak ve yaşayarak kazanılacağını s&ouml;ylemektedir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;ye g&ouml;re, mesleği &ouml;ğrenip o konuda gerekli yeteneği kazanmak i&ccedil;in &ccedil;ok alıştırma yapmaya ve tekrara ihtiya&ccedil; varsa,&nbsp;</p> <p>ahl&acirc;klı olabilmek i&ccedil;in de iyi ve g&uuml;zel davranışları benimseyip onları huy ve karakter haline getirmeye ihtiya&ccedil; vardır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;nin mutluluk anlayışının maalesef İsl&acirc;m&rsquo;daki mutluluk anlayışıyla ilgisi yoktur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>İsl&acirc;m&rsquo;a g&ouml;re bir m&uuml;min i&ccedil;in en b&uuml;y&uuml;k mutluluk Allah&rsquo;a iman etmek, Allah&rsquo;ı bilmek, Allah&rsquo;ın sevmektir. Allah&rsquo;ın rızasını kazanmaktır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Bedi&uuml;zzam, Gazz&acirc;l&icirc; ve kel&acirc;mcılar, F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;nin felsefesinde yer alan bu g&ouml;r&uuml;şlerini sert bir şekilde eleştirilmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;den geriye b&uuml;y&uuml;k, k&uuml;&ccedil;&uuml;k 100&rsquo;den fazla eser kalmıştır. Bu eserlerin bir kısmı Latince, İbr&acirc;n&icirc;ce, T&uuml;rk&ccedil;e, Fars&ccedil;a, İngilizce, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca ve Rus&ccedil;a&rsquo;ya terc&uuml;me edilmiştir.</p> <p>Eserlerinden bazıları;&nbsp; el-Med&icirc;net&uuml;&rsquo;l-f&acirc;zıla, es-Siy&acirc;set&uuml;&rsquo;l-medeniyye, Kit&acirc;b&uuml;&rsquo;l-Mille, İḥṣ&acirc;ʾ&uuml;&rsquo;l-ʿul&ucirc;m, Taḥṣ&icirc;l&uuml;&rsquo;s-saʿ&acirc;de. et-Tenb&icirc;h ʿal&acirc; seb&icirc;li&rsquo;s-saʿ&acirc;de, Fuṣ&ucirc;l&uuml;&rsquo;l-meden&icirc; şeklindedir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p> <p>15.11.2020</p>
Ekleme Tarihi: 15 Kasım 2020 - Pazar

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>F&Acirc;R&Acirc;B&Icirc; 3</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;ye g&ouml;re felsefe yapan kimsenin en &ouml;nemli gayesi &ouml;nce kendi ahl&acirc;kını, sonra ailesinin ahl&acirc;kını ve sonra da &uuml;lkesindekilerin ahl&acirc;k&icirc; davranışını iyileştirmek olmalıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Hakikata yakalamak i&ccedil;in her şeyden &ouml;nce haz ve şehvet duygusunu yenmek ahl&acirc;kı d&uuml;zeltmek,&nbsp;</p> <p>sağlam bir iradeye sahip olmak i&ccedil;in zihn&icirc; melekeleri geliştirmek ve&nbsp; g&uuml;&ccedil;lendirmek,&nbsp;</p> <p>aşırı derecede bir istekle s&uuml;rekli &ccedil;alışmaktır.</p> <p>Bunun i&ccedil;in de başlıca meşguliyet alanı ilim olmalıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>FARABİ&rsquo;YE G&Ouml;RE AKIL</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc; akıl kavramını b&uuml;t&uuml;n y&ouml;nleri ile incelemiş, aklı &ouml;ncelikle amel&icirc; ve nazar&icirc; olmak &uuml;zere ikiye ayırmıştır.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Amel&icirc; akıl her t&uuml;rl&uuml; dengeli davranışı ortaya koymada etkili,</p> <p>nazar&icirc; akıl ise nefisin terbiye edilip olgunlaşarak akıl cevherine yardım etmeye d&ouml;n&uuml;şmesinde etkilidir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Nazar&icirc; aklı ise kendi arasında &uuml;&ccedil;e ayırmıştır.&nbsp;</p> <p>G&uuml;&ccedil; halindeki akıl (el-akl&uuml;&rsquo;l-hey&ucirc;l&acirc;n&icirc;, el-akl bi&rsquo;l-kuvve), nefis veya nefsin bir c&uuml;z&uuml; ya da g&uuml;c&uuml;;&nbsp;</p> <p>fiil halindeki akıl, g&uuml;&ccedil; halindeki aklın aktif duruma ge&ccedil;mesi;&nbsp;</p> <p>m&uuml;stef&acirc;d akıl ise duyu ilişkisi bulunmayan, insanın ulaşabileceği en y&uuml;ksek seviyede sezgi ve ilhama a&ccedil;ık, faal akılla ilişki kurma imk&acirc;nına sahip bir akıl olmasıdır</p> <p>&nbsp;</p> <p>AHL&Acirc;K</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;ye g&ouml;re, ahl&acirc;k felsefesinin temeli eğitim ve son hedefini ise mutluluk oluşturmaktadır.&nbsp;</p> <p>Ger&ccedil;ek mutluluk, insan aklının maddenin h&acirc;kimiyetinden b&uuml;t&uuml;n&uuml;yle sıyrılıp, m&acirc;nev&icirc; bir varlık olan faal aklın feyziyle aydınlanmasıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ancak bazı insanlar mutluluğu servette,&nbsp;</p> <p>bazıları maddede,&nbsp;</p> <p>bazıları politik g&uuml;&ccedil;te,&nbsp;</p> <p>bazıları da bilgide aramaktadır.&nbsp;</p> <p>Ger&ccedil;ek ve en y&uuml;ksek mutluluk ise bilgiyle aydınlanmaktır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ahl&acirc;k konusunda eğitim ve geleneklerin &ccedil;ok &ouml;nemli olduğunu s&ouml;ylemekte ve&nbsp;</p> <p>ahl&acirc;kın pratik bir ilim olduğu,&nbsp;</p> <p>yaparak ve yaşayarak kazanılacağını s&ouml;ylemektedir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;ye g&ouml;re, mesleği &ouml;ğrenip o konuda gerekli yeteneği kazanmak i&ccedil;in &ccedil;ok alıştırma yapmaya ve tekrara ihtiya&ccedil; varsa,&nbsp;</p> <p>ahl&acirc;klı olabilmek i&ccedil;in de iyi ve g&uuml;zel davranışları benimseyip onları huy ve karakter haline getirmeye ihtiya&ccedil; vardır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;nin mutluluk anlayışının maalesef İsl&acirc;m&rsquo;daki mutluluk anlayışıyla ilgisi yoktur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>İsl&acirc;m&rsquo;a g&ouml;re bir m&uuml;min i&ccedil;in en b&uuml;y&uuml;k mutluluk Allah&rsquo;a iman etmek, Allah&rsquo;ı bilmek, Allah&rsquo;ın sevmektir. Allah&rsquo;ın rızasını kazanmaktır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Bedi&uuml;zzam, Gazz&acirc;l&icirc; ve kel&acirc;mcılar, F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;nin felsefesinde yer alan bu g&ouml;r&uuml;şlerini sert bir şekilde eleştirilmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>F&acirc;r&acirc;b&icirc;&rsquo;den geriye b&uuml;y&uuml;k, k&uuml;&ccedil;&uuml;k 100&rsquo;den fazla eser kalmıştır. Bu eserlerin bir kısmı Latince, İbr&acirc;n&icirc;ce, T&uuml;rk&ccedil;e, Fars&ccedil;a, İngilizce, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca ve Rus&ccedil;a&rsquo;ya terc&uuml;me edilmiştir.</p> <p>Eserlerinden bazıları;&nbsp; el-Med&icirc;net&uuml;&rsquo;l-f&acirc;zıla, es-Siy&acirc;set&uuml;&rsquo;l-medeniyye, Kit&acirc;b&uuml;&rsquo;l-Mille, İḥṣ&acirc;ʾ&uuml;&rsquo;l-ʿul&ucirc;m, Taḥṣ&icirc;l&uuml;&rsquo;s-saʿ&acirc;de. et-Tenb&icirc;h ʿal&acirc; seb&icirc;li&rsquo;s-saʿ&acirc;de, Fuṣ&ucirc;l&uuml;&rsquo;l-meden&icirc; şeklindedir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p> <p>15.11.2020</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.