Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>EL-NEFİS<br /> &nbsp;<br /> İbn-i Nefis&rsquo;,in &ldquo;El-M&ucirc;ciz&rdquo; adlı eseri ilk defa 1828 yılında Kalk&uuml;ta&rsquo;da basılmıştır. Bu eser d&ouml;rt ana&nbsp; b&ouml;l&uuml;mden meydana gelmektedir.&nbsp;<br /> Birinci b&ouml;l&uuml;m; tıp biliminin, bilimsel ve amel&icirc;, yani teorik-pratik kurallarını&nbsp; ve esaslarını anlatmaktadır.<br /> İkinci b&ouml;l&uuml;m, il&acirc;&ccedil;lar ile gıda maddelerinin tanımı ve tıbb&icirc; d&uuml;zenlemesini anlatmaktadır.&nbsp;<br /> &Uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;m, insan bedeninde g&ouml;r&uuml;lebilen hastalıkların tanı ve sağaltımlarını anlatmaktadır.&nbsp;<br /> D&ouml;rd&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;m ise belli organlara &ouml;zg&uuml; olmayan hastalıklar ile bunların tanı ve sağaltımı ortaya koymaktadır.<br /> &nbsp;<br /> İbn-i Nefis&rsquo;in, hadis ilmine dair kaleme aldığı &ldquo;Muhtasar f&icirc; İlm-i Us&ucirc;l el-Had&icirc;s&rdquo; (Hadis Us&ucirc;l&uuml;n&uuml;n Kısa Bir A&ccedil;ıklaması) eseri &ouml;nemli olup, eserinde hadis ilimi i&ccedil;in daha akılcı ve mantıki bir sınıflandırma ortaya koymuştur.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s, İsl&acirc;m ak&icirc;delerinin akla en uygun tarzda vazedildiğini g&ouml;stermiş ve İsl&acirc;m tarihinin m&acirc;kul bir seyir takip ettiğini ortaya koymuştur. Bu telakki onu, tarihte vuku bulmuş ve bulacak olan hadiselerin akla ve il&acirc;h&icirc; hikmete uygun olduğu sonucuna g&ouml;t&uuml;rm&uuml;şt&uuml;r.<br /> &nbsp;<br /> Klasik terminolojide sem&lsquo;&icirc; veya nakl&icirc; denilen bilgilerin akl&icirc; gerekliliği hakkındaki bu tasavvuruna karşılık İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s ilimleri iki ana gruba ayırmıştır:<br /> &nbsp;<br /> Birincisi sem&lsquo;&icirc; ilimlerdir. Sem&lsquo;&icirc; ilimler, hem nakl&icirc; hem akl&icirc; &ouml;nc&uuml;lleri birlikte kullanmaktadır.<br /> İkincisi ise akl&icirc; ilimlerdir. Bunlar tıp ve hendese gibi ilimler olup, sadece akl&icirc; &ouml;nc&uuml;ller kullanmaktadır.<br /> &nbsp;<br /> İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s, sem&rsquo;&icirc; ilimleri de iki grupta toplamaktadır.<br /> Biricisi Şer&lsquo;&icirc; ilimlerdir. Sem&lsquo;&icirc; ilimler birinci kategoride yer almakta ve bunlar da tefsir, hadis, fıkıh, kel&acirc;m, kıraat gibi alt şubelere ayrılmaktadır.<br /> İkincisi ise edeb&icirc; ilimlerdir. İkinci kategori ise muhtelif dil ilimlerine ve sanatlarına ayrılmaktadır.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s, Şer&lsquo;&icirc; ilimlerin en şereflisi Allah&rsquo;ın z&acirc;t ve sıfatlarından bahsettiği i&ccedil;in kel&acirc;m ilmi olduğunu eserlerinde bahsetmektedir (el-Muḫtaṣar, s. 95-98).&nbsp;<br /> &nbsp;</p> <p>(&ccedil;alışmalarla ilgili bir levha)&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;<br /> &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;&nbsp;<br /> 10.01.2021<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Ekleme Tarihi: 10 Ocak 2021 - Pazar

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>EL-NEFİS<br /> &nbsp;<br /> İbn-i Nefis&rsquo;,in &ldquo;El-M&ucirc;ciz&rdquo; adlı eseri ilk defa 1828 yılında Kalk&uuml;ta&rsquo;da basılmıştır. Bu eser d&ouml;rt ana&nbsp; b&ouml;l&uuml;mden meydana gelmektedir.&nbsp;<br /> Birinci b&ouml;l&uuml;m; tıp biliminin, bilimsel ve amel&icirc;, yani teorik-pratik kurallarını&nbsp; ve esaslarını anlatmaktadır.<br /> İkinci b&ouml;l&uuml;m, il&acirc;&ccedil;lar ile gıda maddelerinin tanımı ve tıbb&icirc; d&uuml;zenlemesini anlatmaktadır.&nbsp;<br /> &Uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;m, insan bedeninde g&ouml;r&uuml;lebilen hastalıkların tanı ve sağaltımlarını anlatmaktadır.&nbsp;<br /> D&ouml;rd&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;m ise belli organlara &ouml;zg&uuml; olmayan hastalıklar ile bunların tanı ve sağaltımı ortaya koymaktadır.<br /> &nbsp;<br /> İbn-i Nefis&rsquo;in, hadis ilmine dair kaleme aldığı &ldquo;Muhtasar f&icirc; İlm-i Us&ucirc;l el-Had&icirc;s&rdquo; (Hadis Us&ucirc;l&uuml;n&uuml;n Kısa Bir A&ccedil;ıklaması) eseri &ouml;nemli olup, eserinde hadis ilimi i&ccedil;in daha akılcı ve mantıki bir sınıflandırma ortaya koymuştur.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s, İsl&acirc;m ak&icirc;delerinin akla en uygun tarzda vazedildiğini g&ouml;stermiş ve İsl&acirc;m tarihinin m&acirc;kul bir seyir takip ettiğini ortaya koymuştur. Bu telakki onu, tarihte vuku bulmuş ve bulacak olan hadiselerin akla ve il&acirc;h&icirc; hikmete uygun olduğu sonucuna g&ouml;t&uuml;rm&uuml;şt&uuml;r.<br /> &nbsp;<br /> Klasik terminolojide sem&lsquo;&icirc; veya nakl&icirc; denilen bilgilerin akl&icirc; gerekliliği hakkındaki bu tasavvuruna karşılık İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s ilimleri iki ana gruba ayırmıştır:<br /> &nbsp;<br /> Birincisi sem&lsquo;&icirc; ilimlerdir. Sem&lsquo;&icirc; ilimler, hem nakl&icirc; hem akl&icirc; &ouml;nc&uuml;lleri birlikte kullanmaktadır.<br /> İkincisi ise akl&icirc; ilimlerdir. Bunlar tıp ve hendese gibi ilimler olup, sadece akl&icirc; &ouml;nc&uuml;ller kullanmaktadır.<br /> &nbsp;<br /> İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s, sem&rsquo;&icirc; ilimleri de iki grupta toplamaktadır.<br /> Biricisi Şer&lsquo;&icirc; ilimlerdir. Sem&lsquo;&icirc; ilimler birinci kategoride yer almakta ve bunlar da tefsir, hadis, fıkıh, kel&acirc;m, kıraat gibi alt şubelere ayrılmaktadır.<br /> İkincisi ise edeb&icirc; ilimlerdir. İkinci kategori ise muhtelif dil ilimlerine ve sanatlarına ayrılmaktadır.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn&uuml;&rsquo;n-Nef&icirc;s, Şer&lsquo;&icirc; ilimlerin en şereflisi Allah&rsquo;ın z&acirc;t ve sıfatlarından bahsettiği i&ccedil;in kel&acirc;m ilmi olduğunu eserlerinde bahsetmektedir (el-Muḫtaṣar, s. 95-98).&nbsp;<br /> &nbsp;</p> <p>(&ccedil;alışmalarla ilgili bir levha)&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;<br /> &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;&nbsp;<br /> 10.01.2021<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.