Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>C&Acirc;BİR<br /> &nbsp;</p> <p>C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n suni yolla canlı &uuml;retme fikrini de ortaya attığı iddia edilmektedir. C&acirc;bir, canlıların oluşumunda; Allah ilk &ouml;nce d&ouml;rt unsuru yani hava, su, ateş ve toprağı yarattığını, sonra da onlardan maden, bitki, hayvan ve insan vb. varlıkların meydana gelmesini ve &ccedil;oğalmasını &quot;irade&quot; ettiğini savunmaktadır.</p> <p>C&acirc;bir, il&acirc;h&icirc; yaratma fikrini kabul etmektedir. Ancak ona g&ouml;re minerallerin, bitkilerin, hayvanların ve insanların suni olarak laboratuvarda &uuml;retilebileceğini iddiasında bulunduğu da literat&uuml;rde yer almaktadır.&nbsp;</p> <p>Cabir, bitki ve hayvan t&uuml;rlerinin, hatta ilk insanın yaratılışının, sebepsiz v&uuml;cut bulduğunu yoktan var edildiğini s&ouml;ylemektedir. Bunu i&ccedil;in de ilahi yaratma fikrini kevn ve halk terimleriyle a&ccedil;ıklamıştır. Kendiliğinden oluşun tevlid (doğurma) ve tevellud (doğma), suni oluşumu da tevalud ve tekvin terimleri ile a&ccedil;ıklamaktadır.<br /> &nbsp;<br /> Cabir, simya gibi kimyayı da bir bakıma b&acirc;tın&icirc;-sırr&icirc; bir ilim kabul etmiş, ihtiyaten veya bulduğu form&uuml;llerin başkalarının eline ge&ccedil;memesi i&ccedil;in bu alandaki &ccedil;alışmalarını gizlilik i&ccedil;inde s&uuml;rd&uuml;rm&uuml;ş olabileceği d&uuml;ş&uuml;n&uuml;lmektedir. Ya da hocasını taklid ederek&nbsp; z&acirc;hid&acirc;ne (d&uuml;nyayı &ouml;nemsemiyen) bir hayat yaşamasından dolayı &ccedil;alışmalarına &ouml;nem vermediği &ccedil;ıkarılabilir.<br /> &nbsp;<br /> Hayatının &ouml;nemli bir kısmını K&ucirc;fe&rsquo;de ge&ccedil;iren C&acirc;bir, burada Ca&lsquo;fer es-S&acirc;dık&rsquo;tan faydalanma imk&acirc;nı bulmuş, ayrıca şehrin havası kimya araştırmalarına elverişli olduğu i&ccedil;in bu şehirde oturmayı tercih etmiştir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;ın &ccedil;alışmaları daha &ccedil;ok tıp &uuml;zerine olup, astronomi, matematik, felsefe ve d&ouml;nemin diğer ilim alanlarına da zaman ayırmıştır.&nbsp;</p> <p>C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;ı birinci derecede bir kimyacı olarak kabul eden, onun kimya tarihindeki se&ccedil;kin yerini ilk tesbit eden ve kimyayı sistemli deneysel bilim haline getirdiğini ilk g&ouml;ren E. J. Holmyard&rsquo;dır.&nbsp;</p> <p>Araştırmacı Holmyard, ilimler tarihinde C&acirc;bir&rsquo;in yalnız kimyacı değil ayrıca tabip, filozof ve astronomi bilgini sıfatlarıyla da &ouml;zel bir yere sahip olduğu g&ouml;r&uuml;ş&uuml;ndedir.<br /> &nbsp;<br /> K&acirc;inatta maden, bitki ve hayvan şeklinde sıralanan varlık mertebeleri i&ccedil;inde madenler serisinin C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;ın eserlerinde &ouml;zel bir yeri vardır. C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n madenleri yalnızca oluşumları a&ccedil;ısından değil, diğer taraftan da d&ouml;n&uuml;ş&uuml;mleri a&ccedil;ısından ele almıştır.<br /> &nbsp;<br /> C&acirc;bir&rsquo;in kimyasına g&ouml;re b&uuml;t&uuml;n madenler; k&uuml;k&uuml;rt ve cıvanın farklı oranlar ve &ouml;zel semav&icirc; etkiler altında birleşmesinin sonucunda oluşmuştur.&nbsp;</p> <p>Burada madenlerin oluşma ve d&ouml;n&uuml;şme s&uuml;re&ccedil;lerinde esas olan civa ve k&uuml;k&uuml;rd elementlerini, erkek ve dişi prensipleri gibi birer oluş prensibi şeklinde anlatmıştır.&nbsp;</p> <p>C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;a g&ouml;re madenler asılları itibariyle gezegenlerin yery&uuml;z&uuml;ndeki nişanlarıdır. Bu y&ouml;nleriyle yalnızca yery&uuml;z&uuml;ne ait olmayan birer cevherdirler.&nbsp;</p> <p>&nbsp;<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu<br /> 10.02.2021</p>
Ekleme Tarihi: 10 Şubat 2021 - Çarşamba

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>C&Acirc;BİR<br /> &nbsp;</p> <p>C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n suni yolla canlı &uuml;retme fikrini de ortaya attığı iddia edilmektedir. C&acirc;bir, canlıların oluşumunda; Allah ilk &ouml;nce d&ouml;rt unsuru yani hava, su, ateş ve toprağı yarattığını, sonra da onlardan maden, bitki, hayvan ve insan vb. varlıkların meydana gelmesini ve &ccedil;oğalmasını &quot;irade&quot; ettiğini savunmaktadır.</p> <p>C&acirc;bir, il&acirc;h&icirc; yaratma fikrini kabul etmektedir. Ancak ona g&ouml;re minerallerin, bitkilerin, hayvanların ve insanların suni olarak laboratuvarda &uuml;retilebileceğini iddiasında bulunduğu da literat&uuml;rde yer almaktadır.&nbsp;</p> <p>Cabir, bitki ve hayvan t&uuml;rlerinin, hatta ilk insanın yaratılışının, sebepsiz v&uuml;cut bulduğunu yoktan var edildiğini s&ouml;ylemektedir. Bunu i&ccedil;in de ilahi yaratma fikrini kevn ve halk terimleriyle a&ccedil;ıklamıştır. Kendiliğinden oluşun tevlid (doğurma) ve tevellud (doğma), suni oluşumu da tevalud ve tekvin terimleri ile a&ccedil;ıklamaktadır.<br /> &nbsp;<br /> Cabir, simya gibi kimyayı da bir bakıma b&acirc;tın&icirc;-sırr&icirc; bir ilim kabul etmiş, ihtiyaten veya bulduğu form&uuml;llerin başkalarının eline ge&ccedil;memesi i&ccedil;in bu alandaki &ccedil;alışmalarını gizlilik i&ccedil;inde s&uuml;rd&uuml;rm&uuml;ş olabileceği d&uuml;ş&uuml;n&uuml;lmektedir. Ya da hocasını taklid ederek&nbsp; z&acirc;hid&acirc;ne (d&uuml;nyayı &ouml;nemsemiyen) bir hayat yaşamasından dolayı &ccedil;alışmalarına &ouml;nem vermediği &ccedil;ıkarılabilir.<br /> &nbsp;<br /> Hayatının &ouml;nemli bir kısmını K&ucirc;fe&rsquo;de ge&ccedil;iren C&acirc;bir, burada Ca&lsquo;fer es-S&acirc;dık&rsquo;tan faydalanma imk&acirc;nı bulmuş, ayrıca şehrin havası kimya araştırmalarına elverişli olduğu i&ccedil;in bu şehirde oturmayı tercih etmiştir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;ın &ccedil;alışmaları daha &ccedil;ok tıp &uuml;zerine olup, astronomi, matematik, felsefe ve d&ouml;nemin diğer ilim alanlarına da zaman ayırmıştır.&nbsp;</p> <p>C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;ı birinci derecede bir kimyacı olarak kabul eden, onun kimya tarihindeki se&ccedil;kin yerini ilk tesbit eden ve kimyayı sistemli deneysel bilim haline getirdiğini ilk g&ouml;ren E. J. Holmyard&rsquo;dır.&nbsp;</p> <p>Araştırmacı Holmyard, ilimler tarihinde C&acirc;bir&rsquo;in yalnız kimyacı değil ayrıca tabip, filozof ve astronomi bilgini sıfatlarıyla da &ouml;zel bir yere sahip olduğu g&ouml;r&uuml;ş&uuml;ndedir.<br /> &nbsp;<br /> K&acirc;inatta maden, bitki ve hayvan şeklinde sıralanan varlık mertebeleri i&ccedil;inde madenler serisinin C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;ın eserlerinde &ouml;zel bir yeri vardır. C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n madenleri yalnızca oluşumları a&ccedil;ısından değil, diğer taraftan da d&ouml;n&uuml;ş&uuml;mleri a&ccedil;ısından ele almıştır.<br /> &nbsp;<br /> C&acirc;bir&rsquo;in kimyasına g&ouml;re b&uuml;t&uuml;n madenler; k&uuml;k&uuml;rt ve cıvanın farklı oranlar ve &ouml;zel semav&icirc; etkiler altında birleşmesinin sonucunda oluşmuştur.&nbsp;</p> <p>Burada madenlerin oluşma ve d&ouml;n&uuml;şme s&uuml;re&ccedil;lerinde esas olan civa ve k&uuml;k&uuml;rd elementlerini, erkek ve dişi prensipleri gibi birer oluş prensibi şeklinde anlatmıştır.&nbsp;</p> <p>C&acirc;bir bin Hayy&acirc;n&rsquo;a g&ouml;re madenler asılları itibariyle gezegenlerin yery&uuml;z&uuml;ndeki nişanlarıdır. Bu y&ouml;nleriyle yalnızca yery&uuml;z&uuml;ne ait olmayan birer cevherdirler.&nbsp;</p> <p>&nbsp;<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu<br /> 10.02.2021</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.