Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>İbn-i Heysem, g&ouml;z&uuml;n &ccedil;eşitli kısımları arasındaki ilişkiyi ve g&ouml;rme olayı sırasındaki b&uuml;t&uuml;n bir organ ve dioptrik (merceklerin ışığı kırmaları ile ilgili) bir sistem olarak, g&ouml;z&uuml;n nasıl iş g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml; g&ouml;sterilmiştir.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem, bu &ccedil;alışmasıyla g&ouml;z&uuml;n kısımlarını: &quot;El-sebakiye&quot; (retina), &quot;el-kurniye&quot; (kornea), &quot;el-sa&#39;il el-ma&#39;i&quot; (g&ouml;z sıvısı), &quot;el-sa&#39;il el-zucaci&quot; (ing. &quot;vitreous humor&quot;; g&ouml;z&uuml;n retinayla &ccedil;evrili boşluğunu dolduran pelte koyuluğundaki saydam ve renksiz sıvı) vb. şekilde adlandırmıştır</p> <p>İbn-i Heysem&#39;in &uuml;nl&uuml; eseri, Opticae Thesaurus Alhazeni (İbn-i Heysem&#39;in Optik Hazinesi) başlığı altında Latinceye &ccedil;evrilmiş ve Batı d&uuml;nyası 600 yıl boyunca bu eseri kullanmıştır.&nbsp;</p> <p>Bu eser, g&ouml;z&uuml;n yapısı, yanılsama (ill&uuml;zyon), serap olayı, perspektif, ışığın kırılması ve fotoğraf makinesinin temeli olan &quot;karanlık oda&quot;dan s&ouml;z etmektedir. Delikli bir kamera ile ters g&ouml;r&uuml;nt&uuml; elde edileceğini belirtmektedir.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem kıtabında &quot;karanlık oda&quot;nın, g&uuml;neş tutulmalarının g&ouml;zlemlenmesinde kullanılmasını tavsiye etmiştir.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem, ışığın bir nesneden yansıdığı, sonra g&ouml;zlerine geldiğini ve b&ouml;ylece g&ouml;r&uuml;nt&uuml;n&uuml;n ger&ccedil;ekleştiğini ilk a&ccedil;ıklayan bilim insanıdır.&nbsp;</p> <p>Diğer taraftan g&ouml;r&uuml;nt&uuml;lenmenin, g&ouml;zler yerine beyinde meydana geldiğini ispatlayan ve g&ouml;steren ilk araştırmacıdır.</p> <p>G&ouml;rme konusunda İbn-i Heysem&#39;e kadar ge&ccedil;erli olan, &Ouml;klid ve Batlamyus&#39;un ortaya attıkları ve g&ouml;rme olayı, g&ouml;z&uuml;n g&ouml;r&uuml;lecek nesneye yolladığı ışınlarla ger&ccedil;ekleştiğini &ouml;ne s&uuml;ren kuraldır.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem bu kuralı reddederek olayın bunun tam tersi olduğunu ve g&ouml;z&uuml;n, nesnenin yolladığı ışınları algılayarak o cismi g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml; ortaya atmıştır.</p> <p>Işık kaynağı olan nesnelerde ışık, g&uuml;neş gibi her noktadan karşısındaki nesnenin b&uuml;t&uuml;n y&ouml;nlerine doğrusal olarak yayılır.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem, d&uuml;ş&uuml;ncesini şu şekilde uygulamıştır: G&uuml;neş ya da her hangi ışığı bir delikten karanlık bir odaya g&ouml;ndererek ışığın yayılan y&ouml;n&uuml; boyunca ip germiş ve ışığın yayıldığını g&ouml;stermiştir.&nbsp;<br /> Bu buluşu ilgin&ccedil; kılan, 17. y&uuml;zyılda Kepler tarafından da tekrarlanmış olmasıdır.</p> <p>İbn Heysem, aydınlatılmış bir alandaki her noktanın, ya da nesnenin her doğrultuda ışık ışınları yaydığını, ama bu ışınlardan yalnızca birinin g&ouml;ze dik olarak &ccedil;arptığını ve ancak bunu g&ouml;rebildiğimizi, farklı a&ccedil;ılarda yayılan diğer ışınları g&ouml;remediğimizi s&ouml;ylemiştir.</p> <p>Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu<br /> 05.03.2021</p>
Ekleme Tarihi: 05 Mart 2021 - Cuma

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>İbn-i Heysem, g&ouml;z&uuml;n &ccedil;eşitli kısımları arasındaki ilişkiyi ve g&ouml;rme olayı sırasındaki b&uuml;t&uuml;n bir organ ve dioptrik (merceklerin ışığı kırmaları ile ilgili) bir sistem olarak, g&ouml;z&uuml;n nasıl iş g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml; g&ouml;sterilmiştir.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem, bu &ccedil;alışmasıyla g&ouml;z&uuml;n kısımlarını: &quot;El-sebakiye&quot; (retina), &quot;el-kurniye&quot; (kornea), &quot;el-sa&#39;il el-ma&#39;i&quot; (g&ouml;z sıvısı), &quot;el-sa&#39;il el-zucaci&quot; (ing. &quot;vitreous humor&quot;; g&ouml;z&uuml;n retinayla &ccedil;evrili boşluğunu dolduran pelte koyuluğundaki saydam ve renksiz sıvı) vb. şekilde adlandırmıştır</p> <p>İbn-i Heysem&#39;in &uuml;nl&uuml; eseri, Opticae Thesaurus Alhazeni (İbn-i Heysem&#39;in Optik Hazinesi) başlığı altında Latinceye &ccedil;evrilmiş ve Batı d&uuml;nyası 600 yıl boyunca bu eseri kullanmıştır.&nbsp;</p> <p>Bu eser, g&ouml;z&uuml;n yapısı, yanılsama (ill&uuml;zyon), serap olayı, perspektif, ışığın kırılması ve fotoğraf makinesinin temeli olan &quot;karanlık oda&quot;dan s&ouml;z etmektedir. Delikli bir kamera ile ters g&ouml;r&uuml;nt&uuml; elde edileceğini belirtmektedir.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem kıtabında &quot;karanlık oda&quot;nın, g&uuml;neş tutulmalarının g&ouml;zlemlenmesinde kullanılmasını tavsiye etmiştir.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem, ışığın bir nesneden yansıdığı, sonra g&ouml;zlerine geldiğini ve b&ouml;ylece g&ouml;r&uuml;nt&uuml;n&uuml;n ger&ccedil;ekleştiğini ilk a&ccedil;ıklayan bilim insanıdır.&nbsp;</p> <p>Diğer taraftan g&ouml;r&uuml;nt&uuml;lenmenin, g&ouml;zler yerine beyinde meydana geldiğini ispatlayan ve g&ouml;steren ilk araştırmacıdır.</p> <p>G&ouml;rme konusunda İbn-i Heysem&#39;e kadar ge&ccedil;erli olan, &Ouml;klid ve Batlamyus&#39;un ortaya attıkları ve g&ouml;rme olayı, g&ouml;z&uuml;n g&ouml;r&uuml;lecek nesneye yolladığı ışınlarla ger&ccedil;ekleştiğini &ouml;ne s&uuml;ren kuraldır.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem bu kuralı reddederek olayın bunun tam tersi olduğunu ve g&ouml;z&uuml;n, nesnenin yolladığı ışınları algılayarak o cismi g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml; ortaya atmıştır.</p> <p>Işık kaynağı olan nesnelerde ışık, g&uuml;neş gibi her noktadan karşısındaki nesnenin b&uuml;t&uuml;n y&ouml;nlerine doğrusal olarak yayılır.&nbsp;</p> <p>İbn-i Heysem, d&uuml;ş&uuml;ncesini şu şekilde uygulamıştır: G&uuml;neş ya da her hangi ışığı bir delikten karanlık bir odaya g&ouml;ndererek ışığın yayılan y&ouml;n&uuml; boyunca ip germiş ve ışığın yayıldığını g&ouml;stermiştir.&nbsp;<br /> Bu buluşu ilgin&ccedil; kılan, 17. y&uuml;zyılda Kepler tarafından da tekrarlanmış olmasıdır.</p> <p>İbn Heysem, aydınlatılmış bir alandaki her noktanın, ya da nesnenin her doğrultuda ışık ışınları yaydığını, ama bu ışınlardan yalnızca birinin g&ouml;ze dik olarak &ccedil;arptığını ve ancak bunu g&ouml;rebildiğimizi, farklı a&ccedil;ılarda yayılan diğer ışınları g&ouml;remediğimizi s&ouml;ylemiştir.</p> <p>Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu<br /> 05.03.2021</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.