Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>İBN R&Uuml;ŞD<br /> &nbsp;<br /> Muvahhidler Devleti h&uuml;k&uuml;mdarı Eb&ucirc; Y&ucirc;suf Ya&lsquo;kūb el-Mans&ucirc;r (1184-1199) da İbn R&uuml;şd&rsquo;e saygıda kusur etmez ve sarayında &ouml;zel hekim olarak &ccedil;alışmasını rica eder.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;&uuml;n &ouml;ğrencileri, End&uuml;l&uuml;s&rsquo;te ve Mağrib&rsquo;de kendisinden sonra uzun yıllar kadı ve m&uuml;derris olarak g&ouml;rev yaptığı bilinmektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd Mantık ve Metodoloji, Din-Felsefe ilişkisi &uuml;zerinde araştırmalar yapmıştır.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> Felsefenin İsl&acirc;m dini karşısındaki durumunu sağlam temeller &uuml;zerine oturtmaya &ccedil;alışan İbn R&uuml;şd, Aristo mantığının genel kavramlarından yola &ccedil;ıkarak zihn&icirc; ve k&uuml;lt&uuml;rel kapasite a&ccedil;ısından insanları &uuml;&ccedil; grupta değerlendirmiştir:&nbsp;<br /> Bilgi edinme s&uuml;recinde akl&icirc; y&ouml;ntemi kullananlar (burhan ehli),&nbsp;<br /> diyalektiği kullananlar (cedelciler-hakkı desteklemek ve ortaya &ccedil;ıkarmak i&ccedil;in yapılan m&uuml;nakaşa),&nbsp;<br /> başkalarından duyup işiterek bilgi edinenler (hitabet ehli).&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İsl&acirc;m&rsquo;ın amacı b&uuml;t&uuml;n insan topluluklarını eğitmek ve onlara hitap etmek olduğundan Kur&rsquo;an bu &uuml;&ccedil; y&ouml;ntemi birlikte i&ccedil;eren bir &uuml;sl&ucirc;bu benimsemiştir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re; hakikat hakikate zıt olamayacağına g&ouml;re akılla elde edilen bilgi ve delillerle, vahiy yoluyla elde edilen bilgi ve deliller asla birbirine ters d&uuml;şmez.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re vahyin bir z&acirc;hir&icirc; anlamı vardır ve buna uymak herkes i&ccedil;in farzdır; bir de te&rsquo;vile a&ccedil;ık y&ouml;n&uuml; bulunmaktadır ki buna uymak yalnızca ilim adamları i&ccedil;in farzdır.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re Metafizik, varolmak olarak, varlığı fizik ilminin incelediği varlık t&uuml;rleriyle, bunların ilk sebebine varıncaya kadar b&uuml;t&uuml;n ilkelerini konu alan k&uuml;ll&icirc;-nazar&icirc; bir ilimdir.<br /> &nbsp;<br /> &Acirc;lemin kad&icirc;m veya h&acirc;dis olduğu tezlerinden birinin tercih edilmesi gerektiğinde, &acirc;lemin h&acirc;dis olduğu tezini tercihe şayan g&ouml;ren İbn R&uuml;şd, hud&ucirc;s&uuml; kesintili hud&ucirc;s ve s&uuml;rekli hud&ucirc;s şeklinde ikiye ayırmaktadır.<br /> &nbsp;<br /> S&uuml;rekli hud&ucirc;s, s&uuml;reksiz olandan daha yetkin ve &uuml;st&uuml;nd&uuml;r. Onun yaratma olarak algılanması daha isabetlidir.<br /> &nbsp;<br /> Hud&ucirc;s, kel&acirc;m literat&uuml;r&uuml;nde Allah&rsquo;ın varlığını ispat i&ccedil;in başvurulan kozmolojik herbir delil i&ccedil;in kullanılır. Sonradan meydana gelen, dolayısıyla yaratılmış olan şeye h&acirc;dis, onun yaratıcısına da muhdis denir. &ldquo;Yokken meydana gelme durumu&rdquo; anlamında isimdir.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;&uuml;n nefis anlayışı da bir&ccedil;ok d&uuml;ş&uuml;n&uuml;r gibi fizyolojiyle yakından ilişkili olan psikolojik g&uuml;&ccedil;lerin yorumuna dayanmaktadır. Bununla birlikte nefis problemini incelemeye doğrudan girmek yerine tabiat ilimlerinin ortaya koyduğu verilerin bir &ouml;zetini verip, bunların anlaşılmasından sonra nefsin ne olduğunun kavranabileceğini belirtmektedir.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;&uuml;n karmaşık ve y&uuml;ksek bir ilim olarak g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml; psikolojiyi fizikle metafizik, nefsi de fizik d&uuml;nya ile metafizik &acirc;lem arasında bir konumda değerlendirdiği g&ouml;r&uuml;lmektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> 20.01.2021<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Ekleme Tarihi: 20 Ocak 2021 - Çarşamba

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>İBN R&Uuml;ŞD<br /> &nbsp;<br /> Muvahhidler Devleti h&uuml;k&uuml;mdarı Eb&ucirc; Y&ucirc;suf Ya&lsquo;kūb el-Mans&ucirc;r (1184-1199) da İbn R&uuml;şd&rsquo;e saygıda kusur etmez ve sarayında &ouml;zel hekim olarak &ccedil;alışmasını rica eder.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;&uuml;n &ouml;ğrencileri, End&uuml;l&uuml;s&rsquo;te ve Mağrib&rsquo;de kendisinden sonra uzun yıllar kadı ve m&uuml;derris olarak g&ouml;rev yaptığı bilinmektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd Mantık ve Metodoloji, Din-Felsefe ilişkisi &uuml;zerinde araştırmalar yapmıştır.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> Felsefenin İsl&acirc;m dini karşısındaki durumunu sağlam temeller &uuml;zerine oturtmaya &ccedil;alışan İbn R&uuml;şd, Aristo mantığının genel kavramlarından yola &ccedil;ıkarak zihn&icirc; ve k&uuml;lt&uuml;rel kapasite a&ccedil;ısından insanları &uuml;&ccedil; grupta değerlendirmiştir:&nbsp;<br /> Bilgi edinme s&uuml;recinde akl&icirc; y&ouml;ntemi kullananlar (burhan ehli),&nbsp;<br /> diyalektiği kullananlar (cedelciler-hakkı desteklemek ve ortaya &ccedil;ıkarmak i&ccedil;in yapılan m&uuml;nakaşa),&nbsp;<br /> başkalarından duyup işiterek bilgi edinenler (hitabet ehli).&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İsl&acirc;m&rsquo;ın amacı b&uuml;t&uuml;n insan topluluklarını eğitmek ve onlara hitap etmek olduğundan Kur&rsquo;an bu &uuml;&ccedil; y&ouml;ntemi birlikte i&ccedil;eren bir &uuml;sl&ucirc;bu benimsemiştir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re; hakikat hakikate zıt olamayacağına g&ouml;re akılla elde edilen bilgi ve delillerle, vahiy yoluyla elde edilen bilgi ve deliller asla birbirine ters d&uuml;şmez.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re vahyin bir z&acirc;hir&icirc; anlamı vardır ve buna uymak herkes i&ccedil;in farzdır; bir de te&rsquo;vile a&ccedil;ık y&ouml;n&uuml; bulunmaktadır ki buna uymak yalnızca ilim adamları i&ccedil;in farzdır.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re Metafizik, varolmak olarak, varlığı fizik ilminin incelediği varlık t&uuml;rleriyle, bunların ilk sebebine varıncaya kadar b&uuml;t&uuml;n ilkelerini konu alan k&uuml;ll&icirc;-nazar&icirc; bir ilimdir.<br /> &nbsp;<br /> &Acirc;lemin kad&icirc;m veya h&acirc;dis olduğu tezlerinden birinin tercih edilmesi gerektiğinde, &acirc;lemin h&acirc;dis olduğu tezini tercihe şayan g&ouml;ren İbn R&uuml;şd, hud&ucirc;s&uuml; kesintili hud&ucirc;s ve s&uuml;rekli hud&ucirc;s şeklinde ikiye ayırmaktadır.<br /> &nbsp;<br /> S&uuml;rekli hud&ucirc;s, s&uuml;reksiz olandan daha yetkin ve &uuml;st&uuml;nd&uuml;r. Onun yaratma olarak algılanması daha isabetlidir.<br /> &nbsp;<br /> Hud&ucirc;s, kel&acirc;m literat&uuml;r&uuml;nde Allah&rsquo;ın varlığını ispat i&ccedil;in başvurulan kozmolojik herbir delil i&ccedil;in kullanılır. Sonradan meydana gelen, dolayısıyla yaratılmış olan şeye h&acirc;dis, onun yaratıcısına da muhdis denir. &ldquo;Yokken meydana gelme durumu&rdquo; anlamında isimdir.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;&uuml;n nefis anlayışı da bir&ccedil;ok d&uuml;ş&uuml;n&uuml;r gibi fizyolojiyle yakından ilişkili olan psikolojik g&uuml;&ccedil;lerin yorumuna dayanmaktadır. Bununla birlikte nefis problemini incelemeye doğrudan girmek yerine tabiat ilimlerinin ortaya koyduğu verilerin bir &ouml;zetini verip, bunların anlaşılmasından sonra nefsin ne olduğunun kavranabileceğini belirtmektedir.<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;&uuml;n karmaşık ve y&uuml;ksek bir ilim olarak g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml; psikolojiyi fizikle metafizik, nefsi de fizik d&uuml;nya ile metafizik &acirc;lem arasında bir konumda değerlendirdiği g&ouml;r&uuml;lmektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> 20.01.2021<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.