Mehmet Nuri BİNGÖL
Köşe Yazarı
Mehmet Nuri BİNGÖL
 

"HAKİKİ MEŞVERET"

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&quot;HAKİKİ MEŞVERET&quot;<br /> İstişare&rdquo;, ferd&icirc;, ailev&icirc; ve ictima&icirc; meselelerimizin hallinde vazge&ccedil;ilmez bir yere sahip. Kur&rsquo;an&rsquo;ın emri ve Efendimiz&rsquo;in (aleyhissal&acirc;t&uuml; vesselam) s&uuml;nneti.<br /> <br /> &ldquo;Ş&ucirc;r&acirc;&rdquo; ve &ldquo;meşveret&rdquo; kelimeleri de istişare ile aynı anlamda kullanılır, halbuki ş&ucirc;r&acirc; devletle alakalı bir mefhumdur. Aileleri, kurumları, şirketleri, toplulukları ve devletleri ayakta tutacak &ccedil;ok hayati bir m&uuml;essesedir istişare. B&ouml;yle bir ehemmiyeti haiz ve ibadet sayılan bir amelin elbette kendine g&ouml;re &acirc;d&acirc;bı, erk&acirc;nı ve us&ucirc;l&uuml; vardır.<br /> <br /> Evvela, istişare kavga etmek, tartışmak ve birbirini acımasızca eleştirmek değildir. Hakaret edip muhatabını incitmek hi&ccedil; değildir. Zira &ldquo;tartışmak&rdquo; kavga etmek, &ccedil;atışmak ve karşıdakinin hukukuna saygı g&ouml;stermemek demektir. G&uuml;n&uuml;m&uuml;zde televizyon ekranlarında hemen her akşam rastladığımız &ldquo;tartışma&rdquo; programları asla bir istişare değildir. Hele istişare i&ccedil;in &ldquo;lobi&rdquo; yapmanın adını koymada zorlanıyorum. Mevzuya hakimiyet i&ccedil;in ilmi hazırlık yapmak ayrı&hellip;<br /> <br /> İstişare, insanlar arasındaki fikir alışverişidir. Duygu ve d&uuml;ş&uuml;ncelerini, kavl-i leyyin (yumuşak s&ouml;z) ile ve medeni bir &uuml;slupla ifade etmek istişarenin en m&uuml;him şartlarındandır. Bulunduğu meclise kendi d&uuml;ş&uuml;ncelerini dayatma, başka d&uuml;ş&uuml;ncelere hayat hakkı tanımama, diğer insanların kanaatlerini sormama da ş&ucirc;r&acirc; adabından mahrumiyetin tezah&uuml;r&uuml;d&uuml;r. Hele &ldquo;sadakat budur&rdquo; diye kestirip atmak ne s&uuml;nnet-i Resulullah&rsquo;a (asm), ne de &ldquo;meslek-i hakikat&rdquo;a sığar.<br /> <br /> İstişarelerde sadece doğrular değil, yanlışlar, kusurlar ve hatalar da konuşulur. Burada incitici olmama, su-i zanlara sebebiyet vermeme, heyetin aklında yeni soru işaretleri oluşturmama ve istişare yapıyoruz derken gıybete girmeme asıl şiarımız olmalıdır.<br /> <br /> Mesela bir istişare meclisinde herhangi bir şahısla alakalı değerlendirme yapılıyor. &ldquo;Falan şahıs, filan iş i&ccedil;in uygun mudur?&rdquo; sorusuna cevap aranıyor. Ancak s&ouml;z konusu vazife i&ccedil;in ileri derecede İngilizce bilme şartı var. Eğer bahsi ge&ccedil;en kişinin o işe yetecek seviyede bir İngilizce&rsquo;si yoksa onun hakkında bu kadar bilgi vermek yeterlidir. Bunun dışında onun değişik kusur ve noksanlarından bahsetmek doğru değildir. &ldquo;O zaten tembel bir arkadaştır, karakter itibariyle de biraz gıcıktır. Ayrıca şahsımla meselesi var&rdquo; gibi fazladan bir değerlendirme gıybettir.<br /> <br /> İstişarelerde dikkat etmemiz gereken bir diğer husus da şudur; diyelim ki bir şirketin Genel M&uuml;d&uuml;r&uuml;, birim m&uuml;d&uuml;rleriyle istişare yapıyor. Elinde, m&uuml;d&uuml;rlerden birinin altında &ccedil;alışan bir elemanla ilgili olumsuz bir bilgi var. Genel M&uuml;d&uuml;r, personelin o hatasını, ayıbını, kusurunu g&uuml;ndeme getirmek istiyor. Eğer o problemi, o şahsın birim m&uuml;d&uuml;r&uuml;yle birebir g&ouml;r&uuml;ş&uuml;p halledebilecekse onu umuma mal etmesi ve herkesin &ouml;ğreneceği şekilde g&uuml;ndeme getirmesi gıybettir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; o personelin problemi sadece birim m&uuml;d&uuml;r&uuml;n&uuml; ve genel m&uuml;d&uuml;r&uuml; ilgilendirir. Diğer m&uuml;d&uuml;rlerin o kişinin probleminden haberdar olmalarının herhangi bir maslahatı yoktur.<br /> <br /> Ancak Genel M&uuml;d&uuml;r, benzer problemlerin başka birimlerde yaşanmasına mani olmak ve geliştirilecek tedbirleri istişareye sunmak istiyorsa o takdirde ilgili personelin ismini anmadan sadece problemi g&uuml;ndeme getirmesi yeterlidir. Aksi davranışlar, heyetteki herkesi su-i zanna ve gıybete sevk eder. O kişi daha sonraki d&ouml;nemlerde hatasını d&uuml;zeltse bile pek &ccedil;ok insanın zihninde, o istişaredeki bahsiyle yer eder. Bu da o insanın şahsiyetine karşı b&uuml;y&uuml;k bir hakaret ve incitme demektir.<br /> <br /> Yukarıda zikrettiğimiz misaldeki Genel M&uuml;d&uuml;r, hassasiyet g&ouml;sterip o şahsın birim m&uuml;d&uuml;r&uuml;yle meseleyi g&ouml;r&uuml;ş&uuml;rken, bir başkasının o konuşmalara kulak kabartması da &ldquo;tecess&uuml;s&rdquo; haramını işlemesi demektir. Hele hele, ısrarla bahsedilen şahsın kim olduğunu sorup &ouml;ğrenmeye &ccedil;alışması bu haramı kyatmerleştirir.<br /> <br /> Her işini istişare ederek yapmakla m&uuml;kellef olan g&uuml;zide insanların, bunu yaparken kılı kırk yararcasına dikkatli davranmaları ve bir feyiz ve bereket atmosferi olan istişare toplantılarını gıybet meclislerine d&ouml;n&uuml;şt&uuml;rmemeleri gerekiyor.<br /> <br /> Not: &Uuml;stad&rsquo;ın ekbar&uuml;-kebair dediği de b&ouml;yle topluca yapılan (şahıs adıyla) gıybet oluyor. Eh, neticesi hayırlı ise meşrudur denilemez. Zembilli Ali Efendi&rsquo;nin Kanuni&rsquo;ye verdiği cevaptan daha keskin bir cevabı var &ccedil;&uuml;nk&uuml;. &ldquo;Y&uuml;z tane de istişare adında toplu gıybet (ekber&uuml;l-kebair) yapsan, bu ettiğini temizleyemezsin! &ldquo;<br /> <br /> Şahsın has (&ouml;zel) ismi belirtilmeden yapılan aleyhte konuşmaya gıybet diyen tek bir (selef &acirc;liminin) ilmihali ya da tefsiri g&ouml;sterilemez.</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Mehmet Nuri BİNG&Ouml;L&nbsp;</div>
Ekleme Tarihi: 23 Haziran 2020 - Salı

"HAKİKİ MEŞVERET"

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&quot;HAKİKİ MEŞVERET&quot;<br /> İstişare&rdquo;, ferd&icirc;, ailev&icirc; ve ictima&icirc; meselelerimizin hallinde vazge&ccedil;ilmez bir yere sahip. Kur&rsquo;an&rsquo;ın emri ve Efendimiz&rsquo;in (aleyhissal&acirc;t&uuml; vesselam) s&uuml;nneti.<br /> <br /> &ldquo;Ş&ucirc;r&acirc;&rdquo; ve &ldquo;meşveret&rdquo; kelimeleri de istişare ile aynı anlamda kullanılır, halbuki ş&ucirc;r&acirc; devletle alakalı bir mefhumdur. Aileleri, kurumları, şirketleri, toplulukları ve devletleri ayakta tutacak &ccedil;ok hayati bir m&uuml;essesedir istişare. B&ouml;yle bir ehemmiyeti haiz ve ibadet sayılan bir amelin elbette kendine g&ouml;re &acirc;d&acirc;bı, erk&acirc;nı ve us&ucirc;l&uuml; vardır.<br /> <br /> Evvela, istişare kavga etmek, tartışmak ve birbirini acımasızca eleştirmek değildir. Hakaret edip muhatabını incitmek hi&ccedil; değildir. Zira &ldquo;tartışmak&rdquo; kavga etmek, &ccedil;atışmak ve karşıdakinin hukukuna saygı g&ouml;stermemek demektir. G&uuml;n&uuml;m&uuml;zde televizyon ekranlarında hemen her akşam rastladığımız &ldquo;tartışma&rdquo; programları asla bir istişare değildir. Hele istişare i&ccedil;in &ldquo;lobi&rdquo; yapmanın adını koymada zorlanıyorum. Mevzuya hakimiyet i&ccedil;in ilmi hazırlık yapmak ayrı&hellip;<br /> <br /> İstişare, insanlar arasındaki fikir alışverişidir. Duygu ve d&uuml;ş&uuml;ncelerini, kavl-i leyyin (yumuşak s&ouml;z) ile ve medeni bir &uuml;slupla ifade etmek istişarenin en m&uuml;him şartlarındandır. Bulunduğu meclise kendi d&uuml;ş&uuml;ncelerini dayatma, başka d&uuml;ş&uuml;ncelere hayat hakkı tanımama, diğer insanların kanaatlerini sormama da ş&ucirc;r&acirc; adabından mahrumiyetin tezah&uuml;r&uuml;d&uuml;r. Hele &ldquo;sadakat budur&rdquo; diye kestirip atmak ne s&uuml;nnet-i Resulullah&rsquo;a (asm), ne de &ldquo;meslek-i hakikat&rdquo;a sığar.<br /> <br /> İstişarelerde sadece doğrular değil, yanlışlar, kusurlar ve hatalar da konuşulur. Burada incitici olmama, su-i zanlara sebebiyet vermeme, heyetin aklında yeni soru işaretleri oluşturmama ve istişare yapıyoruz derken gıybete girmeme asıl şiarımız olmalıdır.<br /> <br /> Mesela bir istişare meclisinde herhangi bir şahısla alakalı değerlendirme yapılıyor. &ldquo;Falan şahıs, filan iş i&ccedil;in uygun mudur?&rdquo; sorusuna cevap aranıyor. Ancak s&ouml;z konusu vazife i&ccedil;in ileri derecede İngilizce bilme şartı var. Eğer bahsi ge&ccedil;en kişinin o işe yetecek seviyede bir İngilizce&rsquo;si yoksa onun hakkında bu kadar bilgi vermek yeterlidir. Bunun dışında onun değişik kusur ve noksanlarından bahsetmek doğru değildir. &ldquo;O zaten tembel bir arkadaştır, karakter itibariyle de biraz gıcıktır. Ayrıca şahsımla meselesi var&rdquo; gibi fazladan bir değerlendirme gıybettir.<br /> <br /> İstişarelerde dikkat etmemiz gereken bir diğer husus da şudur; diyelim ki bir şirketin Genel M&uuml;d&uuml;r&uuml;, birim m&uuml;d&uuml;rleriyle istişare yapıyor. Elinde, m&uuml;d&uuml;rlerden birinin altında &ccedil;alışan bir elemanla ilgili olumsuz bir bilgi var. Genel M&uuml;d&uuml;r, personelin o hatasını, ayıbını, kusurunu g&uuml;ndeme getirmek istiyor. Eğer o problemi, o şahsın birim m&uuml;d&uuml;r&uuml;yle birebir g&ouml;r&uuml;ş&uuml;p halledebilecekse onu umuma mal etmesi ve herkesin &ouml;ğreneceği şekilde g&uuml;ndeme getirmesi gıybettir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; o personelin problemi sadece birim m&uuml;d&uuml;r&uuml;n&uuml; ve genel m&uuml;d&uuml;r&uuml; ilgilendirir. Diğer m&uuml;d&uuml;rlerin o kişinin probleminden haberdar olmalarının herhangi bir maslahatı yoktur.<br /> <br /> Ancak Genel M&uuml;d&uuml;r, benzer problemlerin başka birimlerde yaşanmasına mani olmak ve geliştirilecek tedbirleri istişareye sunmak istiyorsa o takdirde ilgili personelin ismini anmadan sadece problemi g&uuml;ndeme getirmesi yeterlidir. Aksi davranışlar, heyetteki herkesi su-i zanna ve gıybete sevk eder. O kişi daha sonraki d&ouml;nemlerde hatasını d&uuml;zeltse bile pek &ccedil;ok insanın zihninde, o istişaredeki bahsiyle yer eder. Bu da o insanın şahsiyetine karşı b&uuml;y&uuml;k bir hakaret ve incitme demektir.<br /> <br /> Yukarıda zikrettiğimiz misaldeki Genel M&uuml;d&uuml;r, hassasiyet g&ouml;sterip o şahsın birim m&uuml;d&uuml;r&uuml;yle meseleyi g&ouml;r&uuml;ş&uuml;rken, bir başkasının o konuşmalara kulak kabartması da &ldquo;tecess&uuml;s&rdquo; haramını işlemesi demektir. Hele hele, ısrarla bahsedilen şahsın kim olduğunu sorup &ouml;ğrenmeye &ccedil;alışması bu haramı kyatmerleştirir.<br /> <br /> Her işini istişare ederek yapmakla m&uuml;kellef olan g&uuml;zide insanların, bunu yaparken kılı kırk yararcasına dikkatli davranmaları ve bir feyiz ve bereket atmosferi olan istişare toplantılarını gıybet meclislerine d&ouml;n&uuml;şt&uuml;rmemeleri gerekiyor.<br /> <br /> Not: &Uuml;stad&rsquo;ın ekbar&uuml;-kebair dediği de b&ouml;yle topluca yapılan (şahıs adıyla) gıybet oluyor. Eh, neticesi hayırlı ise meşrudur denilemez. Zembilli Ali Efendi&rsquo;nin Kanuni&rsquo;ye verdiği cevaptan daha keskin bir cevabı var &ccedil;&uuml;nk&uuml;. &ldquo;Y&uuml;z tane de istişare adında toplu gıybet (ekber&uuml;l-kebair) yapsan, bu ettiğini temizleyemezsin! &ldquo;<br /> <br /> Şahsın has (&ouml;zel) ismi belirtilmeden yapılan aleyhte konuşmaya gıybet diyen tek bir (selef &acirc;liminin) ilmihali ya da tefsiri g&ouml;sterilemez.</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Mehmet Nuri BİNG&Ouml;L&nbsp;</div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.